halogeen vraag

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Beste klussers,

Wanneer je een set 12V hallogeenlampjes wilt kopen is de onderlingen
afstand (bedrading) van die lampjes hetzelfde. Kan ik het elektradraad van
een van die lampjes verlengen zonder problemen te krijgen. Ik heb gehoord dat je de "voortstuwing" omdat de draad langer wordt, van hoeveelheid stroom veranderd, dan moet de bedrading
aangepast worden.




Wat is jullie ervaring ????
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste Hans,

Ik heb net zelf een halogeen setje van 5x20 W in mijn nieuwe badkamer geplaatst. Ook bij mij was de afstand tussen de lampjes groter dan de snoeren bij het setje. (volgens mij is dit altijd zo, want de 40 cm afstand tussen de lampjes van het setje daar komt niemand mee uit denk ik).
Ik heb alle stekkertjes van het snoer van het setje afgeknipt en zelf alle draden aangelegd en verbonden met de stekkertjes d.m.v. kroonsteentjes.
Voor de zekerheid heb ik wel redelijk dik draad genomen, omdat je te maken hebt met laagspanning vanaf de trafo (12V). Dunne draad die je echt lang gaat maken kan volgens mij tot signaalverlies leiden.
Ook heb ik vanaf de trafo niet één draad genomen waaraan alle 5 de lampjes zitten, maar ik heb 3 draden vanaf de trafo lopen met op elke draad één of twee lampjes (ook vanwege bovenstaand mogelijk probleem)
Het setje zit bij mij nu ingebouwd (gem. afstand tussen de lampjes is 1 meter) en ik heb geen problemen.
Dus volgens mij kan het wel op deze manier.

Succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Voortstuwing is onzin en zal wel door een of andere 15-jarige verkoper verzonnen zijn die de klepel nog aan t zoeken is.

Het belangrijkste is de stroom die door de draad heen loopt.

Voor de warmteontwikkeling van de kabel is het tot een meter of vijftien simpel:
tot 10 Ampere, 2x1,5 mm2 kabel en tot 16 Ampere 2x 2,5 mm2

Beetje natuurkunde ophalen:
Bij gelijkstroom:

P (vermogen in Watt)= U (Spanning in Volt) * I (stroom in Ampère)

dus I(A)=P(W)/I(A)

Wanneer je lampjes hebt van bijv 35 Watt loopt er per lampje bij 12 Volt ongeveer 3 Ampere.

Bij 4 lampjes aangesloten op je trafo loopt er dus ongeveer 12 Ampere.
Een kabel van 2 x 2,5 mm2 is hier voldoende.

Bij 20 Watt lampjes is de stroom veel lager (3 stuks is ca. 5 Ampere en 5 stuks ca 8 Ampere).

als de kabel bij de voeding gesplitst wordt kan je zowieso 2x1,5mm2 draad gebruiken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan