houten ondervloer; rot in planken

  • #1

Lefty

New member
Probleem:
Mijn vloerplanken direct achter de voordeur blijken rot te zijn.

De planken zijn aangetast over de volle breedte van de deur en tot ca … cm de gang in. Dit is ook de afmeting van de vuilvang mat die nu ongeveer 8 jaar daar op de vloerbedekking ligt. De vuilvang mat heeft een onderkant van rubber/pvc ??, in ieder geval niet damp/waterdoorlatend.
Tussen de beeindiging van de vloerplanken en de deurdorpel (steen) is een ruimte van een kleine centimeter, deze is opgevuld met een reep piepschuim.

Ik heb een vraag over de mogelijke oorzaak en over hoe de reparatie aan te pakken.

1. Wat zou de oorzaak van de houtrot kunnen zijn?
a. de aansluiting op de deurdorpel?
b. Kan de continue äfsluiting aan de bovenzijde met de vuilvangmat de oorzaak zijn
c. Etc?

2. Hoe te repareren en waar op te letten?
a. De houtrot lijkt van randbalk tot 1-st balk te lopen (lengte ongeveer 57 cm); kan ik volstaan met het vervangen van alleen dat stukje of is het verstandiger om het stuk tot en met de tweede balk te vervangen (de nieuwe planken zouden dan op randbalk en eerste en tweede balk vastgespijkerd kunnen worden)
b. Wat te doen als ook de randbalk/balken zijn aangetast. Bij welke aantasting kan je nog repareren en wat is een praktische manier om dat te doen (ik heb vooral linkerhanden)
c. Is het verstandig/nodig de vloerplanken voor plaatsing te beschermen met verf/menie/???

Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 0
M 0
H 0
J 0
J 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan