Kabelaansluiting centrale antenne verlengen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
In de woonkamer wil ik op 3 plaatsen kabelaansluiting voor radio en tv hebben. De centrale antenne komt nu in de woonkamer binnen en hier zit een opbouwdoos op de muur (zo'n dik lelijk ding).
Er is een kelder en de woonkamer is voorzien van een kruipruimte. Nu is mijn idee om de centrale antenne te verlengen (4 meter) tot in de kelder en vanaf de kelder de centrale antenne naar de drie aansluitpunten in de woonkamer te sturen.
Maaaaaaaar, kan dit?? En zo ja, wat heb ik hier dan voor nodig??
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Dat kan zeker. Door bij de goede bouwmarkt een opsteekversterker te kopen(blok die je op de orginele aansluitdoos voor radio/tv zet zonder de doos open te maken). De normale aansluitingen zitten voor op de versterker. De aansluiting voor de verlenging zit aan de onderkant. Het makkelijke is dat je met 1 kabel werkt waar zowel radio als tv doorgaat. Vanaf de versterker ga je dan dus met een kabel naar het eerstvolgende aansluitpunt en monteerd hier een radio/tv aansluitdoos met doorlusmogelijkheid(coaxkabel in en uit). De kabel die er weer uit komt kan naar het volgende punt gelegd worden en het verhaal herhaald zich tot het laatste aansluitpunt. Hier wordt op de uitgaande aansluiting in de doos een zogenaamde afsluitweerstand geplaatst. En klaar is Kees.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
De 3 extra aansluitingen kun je ook stervormig aansluiten. Verwijder die lelijke opbouwdoos. Verleng de groene kabel met 2 stekkers (1 mannetje en 1 vrouwtje)en een goede 75 ohm kabel (dus geen dunne kabel, liefst dubbel afgeschermde satellietkabel van Elro)in de kelder tot het eerste aansluitpunt. Gebruik een metalen T-stuk (bouwmarkt)met bijbehorende mannetjes -en vrouwtjes stekkers om de kabel te vertakken. 1 tak door vloer naar woonkamer en de andere tak naar het volgende aansluitingspunt. Op dit punt doe je weer hetzelfde met een T-stuk en de bijbehorende stekkers. Van dit laatste T-stuk gaan er dus 2 kabels op de juiste plaatsen de kamer in. Je hebt dus nu 3 kabels op de juiste plaatsen door de vloer geleid in de woonkamer. Hierop zet je nu 3 eindozen met ingebouwde splitsing voor radio en TV. De eerste lelijke eindoos kun je hiervoor gebruiken. Ik heb slechte ervaringen met opsteekversterkers en doorlussen is uit den boze want dit geeft teveel signaalverlies. Dit hangt uiteraard af van de lengte van de kabels.Heb je op het verste punt toch nog beeldruis, dan kun je een versterker plaatsen op het punt waar je de groene kabel verlengd hebt. Zo kun je toch met 1 kabel meerdere radio en TV aansluitingen maken. Koop geen eindozen bij een bouwmarkt, want die zijn waardeloos, met metalen behuizing is het beste.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
E 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan