Kromgetrokken ladefront

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Ik ben een oude kast aan het restaureren. Nu is er een ladefront kromgetrokken (scheluw heet dat geloof ik?)Kan ik daar nog iets aan doen en hoe los ik dat op?
Ook heb ik nog twee deuren in huis die krom zijn. De slotplaat heb ik al uitgevijld maar er blijft natuurlijk spanning op staan!
Bedankt voor het advies.
Rob

A

Anonymous

Guest
Ja hout kan (terug)gebogen worden. Voor hele kleine krommingen kun je dit bij een deur oplossen door een blokje hout van +/- 1.5 maal de afwijking in de sponning te plaatsen en dan de deur goed dicht drukken een par weken zo laten zitten en het is weer min of meer recht. Voor grote afwijkingen of als de bovenstaande manier niet toegepast kan worden. Wordt het hout is plastiek ingepakt. Deze zak worde vervoglens +/- 20 minuten per centimeter dikte gevult met stoom (aan het water een heel kleine ghoeveelheid aminia toevoegen) Daarna kan het hout tegen een mal vast getrokken worden. Na het laten drogen behoudt het een vorm ergens tussen de vorm van de mal en de oude vorm. Maar dit is meer een werkje voor een resarateur als het om een lade frontje gaat.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan