lamp aansluiten

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik wil een lamp aansluiten in de gang. Op zich geen probleem, ware het niet dat er uit het lichtpunt 4 blauwe, 5 bruine en een zwart/wit gestreepte draad komt allen in hun eigen dop. Trek ik er willekeurig een blauwe uit werkt de verlichting in een andere kamer niet meer, dus een knooppunt ???. Ik heb willekeurige combinaties geprobeerd, maar geen geeft licht in de duisternis. Wat te doen.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Beste m_barendregt,

Het is niet moeilijk wat je wil. De draden die je nodig hebt zijn blauw, zwart en eventueel geel/groen. Je moet wel de kleuren met elkaar in verbinding laten staan. Dit zijn inderdaad knooppunten. Je moet alleen goed nagaan of er niet nog een zwarte draad is. Als de lamp bediend wordt door een schakelaar dan moet je deze zwarte inderdaad gebruiken om de lamp te laten branden.

Succes van de Vakman.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Meer informatie,

Aan de hand van je uitleg heb je een bestaand lichtpunt, het is geen knoop punt maar een verdeelpunt, in de verdeel doos vertrekken en komen de electra draden bij elkaar, en zijn verbonden dmv lasdoppen.
Op de schakelaar zit een bruine draad aangesloten (p kontakt)konstante spanning en aan het andere eind zit de zwart/wit draad aangesloten (schakeldraad),deze schakeldraad komt boven in de verdeeldoos uit en heeft daar geen spanning als het licht uit is (meten met een spanning zoeker)
Op de aansluitpunten van de lamp komt dus de zwart/wit draad en een blauwe de nul draad eventueel ook de aarde draad geel/groen als de lamp een ijzeren mantel of behuizing heeft, is de lamp vervaardigd uit kunstof dan hoeft de geel/groene niet aangesloten te worden.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Dank voor reacties, het is gelukt, er is licht in de duisternis. De schakeldraad is in deze de zwart/witte inderdaad en ik heb met een klein stukje blauwe nuldraad een verlenging gemaakt. Hierna met een spanningsmeter doorgemeten en ziehier ...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan