Led lampen snel kapot. Slechte lampen of toch iets anders?

  • #1

hsg

New member
Hallo,

Zijn op dit forum mensen met ervaringen of ideeen over het volgende probleem.
In de woonkamer zijn 2 wandlampen gemonteerd met origineel een 230V/ 150 watt R7S 118mm halogeen lamp geschakeld via een wisselschakelaar en een dimmer. Omdat deze lampen elke dag branden was het de moeite waard te kijken naar LED vervanging. Lange tijd was de diameter van de LED vervangers te groot maar sinds een tijd zijn er LED R7S lampen van 12 mm. Deze passen prima in het armatuur. Omdat de lichtopbrengst toch altijd minder is dan van 150 watt halogeen en mijn dimmer sowieso niet geschikt was om lage wattages te schakelen heb ik de dimmer vervangen door een normale aan/uit schakelaar. De lampen worden dus niet gedimd en gelijktijdig geschakeld.

In het begin branden de lampen perfect. Maar na een paar maanden begon de linkerlamp te flikkeren en gaf uiteindelijk de geest. Teruggestuurd en een nieuwe ontvangen. Zelfde verhaal, na een paar maanden weer de linkerlamp. Flikkeren en na een tijd kapot (dwz gloeit heel zwak). Na overleg opnieuw een nieuwe lamp gekregen en voor zover mogelijk toch maar eens naar het armatuur gekeken omdat altijd de linker lamp kapot gaat. "Gelukkig" ging een na paar maand de rechterlamp kapot. Leverancier beweert bij hoog en laag dat hij geen klachten heeft van andere klanten maar kan niet anders dan constateren dat de lamp kapot is en hij stuurt weer een nieuwe.

Onlangs ging weer de linkerlamp kapot en denk ik erover de hele zaak weer terug te bouwen naar halogeen en dimmer. Uiteindelijk toch weer een ander merk Led lamp besteld (duurden maar ook dimbaar) en die gemonteerd. Die heeft ongeveer 2 uur gebrand voordat het flikkeren weer begon.

Mijn vraag is of de technologie voor dit type Led nog verre van volmaakt is of kan het zijn dat er toch iets in de schakeling of armaturen zit wat het probleem veroorzaakt? Electra is bij verbouwing in 2014 vanaf groepenkast volledig vernieuwd. Armatuur is Artemide Mesmeri.

Heeft iemand een suggestie??
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 1
P 1
D 1
J 0
E 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan