leiding diameter en de invloed op de aanvoer van water

  • #1
A

Anonymous

Guest
Binnenkort krijg ik een duims diameter dienstleiding van het water binnen
Ik ga dan in huis met 28 mm naar de eerst verdieping waar mijn CV boiler staat.
Het is toch zo dat elke cv boiler een veel kleinere ingang heeft dan 28 mm en wat is het effect hierop
Ik wil vanwege een douche installatie met zijsproeiers zo veel mogelijk water aanvoeren naar de warmwater installatie
Wie laat hier zijn licht eens op schijnen?

Mark
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Een lokale flessenhals zoals bij de aansluitingen van de boiler werkt inderdaad belemmerend op de doorstroming. Dat is echter nog geen reden om van de rest van de installatie ook nog eens een tweede flessenhals te maken door dunne pijp te gebruiken; ik zou dus met 22 mm naar de boiler gaan. Als je voor de installatie unipipe of 15 cm koperpijp gebruikt en grondig isoleert, (tijdens het monteren het makkelijkst ipv achteraf), komt er een macht warm water uit je pijp als je een beetje ketel hebt.

Ook kun je proberen de warmwaterleiding samen met een hete cv leiding in dezelfde isolatie te leggen. Dan heb je direkt heet water en krijgt het 's winters een extra booster voor dat medusahoofd.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank je kluskanjer

Zal ik wel met 28 mm naar de bovenste verdieping gaan en dan horizontaal me t 22 naar de cv ketel met cv boiler?

goed ideen om de warmwaterleiding vanaf de boiler naar de badkamer zo veel mogelijk ineen te isoleren met de aanvoer van de cv leidin

Heb je verder nog advies ?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
De bottleneck is de boiler. Welke capaciteit heeft deze in liters (inhoudt) en maximale doorstroom liters/min. Als de boiler leeg (warm water verbruikt) is kan deze geen warm water meer leveren aan de douche. De boiler moet zich eerst opwarmen.

Een geiser heeft continue doorstroom.
Een boiler heeft warmte capaciteit.

Dus kijk goed naar je boiler. Meer dan 15 mm na de boiler heeft weing zin.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
voor een douche met meerdere spoeiers heb je min 15 liter warm water per min nodig
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
bedankt
voor die min 15 liter heb ik al gezorgt

heb je soms ervaring met zo een grote douchkop van rond 20 cm die een regenbui nabootst Douched dit lekker of is het een tegenvaller
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.464
Berichten
8.966
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan