lichtknoppen aan uit

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo. Ik vroeg me af of er in nederland een conventie was voor de aan en uit stand van lichtknoppen. Ik geloof dat naar boven 'uit' is en naar beneden 'aan' maar ik weet dit niet zeker en kan hier niets over vinden op het internet. Wel een engelse pagina die mijn vermoeden bevestigt voor in de UK, maar ook gelijk zegt dat het in de USA weer precies andersom is, dus dat zegt dan weer niets...

Iemand?

A

Anonymous

Guest
Als standaard wordt hier inderdaad aangehouden boven uit en beneden aan maar het wordt niet officieel voorgeschreven.
Het zal de komende jaren ook steeds minder van toepassing worden door de opmars van pulsschakelaars en afstandbedieningen.

A

Anonymous

Guest
Bedankt! Het ging hier om bestaande lichtknoppen die inconsistent gemonteerd waren. Ik wil ze goed zetten op de goede manier. Nu weet ik hoe :)

Groet, Matthijs

A

Anonymous

Guest
Hallo "iemand"

Inderdaad wordt er meestal, boven uit en onder aan gebruikt.
Dit geld echter alleen bij een enkel polige schakelaar, dubbel polige schakelaar of een serie schakelaar.
Bij een wissel of kruis schakelaar gaat dat simpelweg niet op, omdat deze verwerkt worden in een wissel of hotel schakeling.

Iemand anders

A

Anonymous

Guest
Je bedoelt waarschijnlijk dat dit geld voor enkelpolige-, dubbelpolige- en serieschakelaars.

Voor kruis-, wissel, en seriewisselschakelaars geldt dat de lamp uit is als alle schakelaar in dezelfde stand staan.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan