lodenleiding met koperleiding verbinden

A

Anonymous

Guest
Beste klussers,

Omdat ik een lek heb in een loden waterleiding wil ik dit stuk vervangen door een koperen leiding. Echter hoe verbind ik het koper met het lood dmv zachtsolderen(soldeerbout) of hardsolderen(gasbrander) ?
Welke solderrtin en soldeerwater moet ik gebruiken ?
Of kan ik een loden leiding ook knellen ?
Wie o wie weet de oplossing ?

A

Anonymous

Guest
Hoi,

Het beste is om het lood te solderen met een brander waarop een soldeerpunt zit.
Met zo,n brander is het mogelijk om de warmte wat beter onder controle te houden.
Het geheel blijft toch een karweitje waar je wat gevoel bij nodig hebt.

Maar even iets anders, is het niet mogelijk om de gehele loden leiding te vervangen door een kopere leiding ?

Het is jammer dat je nu pas met de loden leiding in aanraking komt want tot zo 2005 was hier een subsidie regeling voor.

A

Anonymous

Guest
Op dit moment is dat geen optie, wel voor de toekomst.

A

Anonymous

Guest
Het toeval wil dat ik dit eens op school heb gedaan ( 30 jaar geleden welliswaar )
Eerst het stuk koper leiding vertinnen met soldeertin. ( draad 50/50 )
Dan de loden leiding inwendig schoon vijlen zodat een glimmend oppervlak ontstaat. Op school maakten we de loden leiding iets groter d.m.v. een optromptang. een soort trompetje kwam dan op de koper pijp.
Daarna komt het moeilijkste, zeker als je dit nog nooit hebt gedaan.
Steek de koper pijp in de loden pijp en druk dan tin in de opening om op te vullen. Dit moet gebeuren met, ik meen, 70/30 tin van die driehokige staven !
Warm maken met een kleine vlam en aandrukken met een stuk krantenpapier doordrenkt met kaarsenvet ( stearine kaars ) dus de ruimte opvullen met tin en aandrukken met een stuk kranten papier.
Dit heb ik zelf nadien nooit meer gedaan, maar dit was toendertijd een vaker voorkomende reparatie methode.
Als je de mogelijkheid hebt om alles door koper te vervangen lijkt mij dit een eenvoudigere oplossing dan bovenstaand omschreven, of je moet eerst even oefenen en dan zelf repareren of een of andere oude loodgieter regelen die dit in z'n jonge jaren eens gedaan heeft.

vrgr jones1

A

Anonymous

Guest
Dank voor de interessante beschrijving, hiervoor is echt vakmanschap nodig, ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een oude ervaren loodgieter.

A

Anonymous

Guest
Misschien ben ik te laat, maar ik weet wel dat er speciale hulpstukken bestaan van lood naar pvc en dan van pvc naar koper. Ook weer bij de off. loodgieter bedrijven.

A

Anonymous

Guest
Het ligt eraan hoe groot het gat is in de loden pijp. Lood laat zich makkelijk vervormen. Als er een ontstoppingsveer doorheen is gegaan,kan je proberen het gat te verkleinen en met een soldeerbout en soldeermiddel en s39 het gat te dichten. Tzt wordt alles toch vervangen begreep ik.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan