Maximaal vermogen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Een kennis heeft een huis uit 1929 gekocht met maar 1 eindgroep en oude linnen bedrading.
We zijn dit in zijn geheel aan het vervangen.
het aantal groepen is nu:7 met 16A automaten en 2 aardlekkers 30 mA / 40 A

Gr 1 lichtgroep 1530 VA
Gr 2 lichtgroep 1650 VA
Gr 3 Lichtgroep 1050 VA
Gr 4 Wasmachine 3000 VA
Gr 5 WCD in keuken 800 VA(1 voor koelkast, 1 voor afzuigkap, 2 voor het werkblad kofiezetapparaat etc.
Gr 6 Vaatwasmachine 2000 VA
Gr 7 daar zit een beltrafo op.
Totaal dus 10030 VA

Uitgaande van een gelijktijdigheidsfactor van 0,6 levert dit 6018 VA op.
Het is een 1 fase kast dus 6018 / 230 is
26,16 A.
stel dat er nog een oven bij komt van 1500 VA op groep 8, dan levert dit dus een stroom op van (10030+1500)=11530 VA x gelijktijdigheidsfactor van 0,6= 6918 VA
6918 / 230 = 30,07 A

Is dit toegestaan of moet er een 3 fase kast geplaatst worden.

Waar ligt dus de grens voor het maximale schijnbaar vermogen voor een 1 fase met 7 a 8 groepen
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo Wilco,

Als je twijfelt aan of de 25 Ampere zekering wel genoeg is, dan kan je er een 35 Ampere zekering in laten zetten door het energie bedrijf.
Dit kost je wel meer geld.

Succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi Wilco,

Ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar wel een truc aangaande de zekering van vijfentwintig ampere. Deze is te vervangen zonder dat het geld kost. Als je dit wil gaan doen en wil weten hoe je dit moet doen, laat het dan even weten.

Succes, Dinand.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi Dinand,

Bedankt alvast voor je vorige reactie.
Stel dat we de zekering willen verhogen naar 35 A moet er dan niet 1 stap tussen zitten.
In ons geval hebben we dus 30 A voeding, de volgende stap is 35 A, dus moet de hoofdzekering 50A worden.
Klopt dat?

Wilco
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hoi Wilco,

Ik heb op deze laatste vraag geen antwoord. Ik weet alleen hoe je zelf een en ander handig kan vervangen.

Dinand.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
oke Dinand,

Als ik de 25 A zekering wil vervangen voor een 35 A zekering hoe zou ik dat dan kunnen doen?

Wilco
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Hoi Wilco en Worp,

Voor uitleg over het vervangen van de gemeente-zekeringen moet je me even bellen. Ik ben vanavond (di) thuis, bel me tussen negen en tien;
Dinand.

Ps Probeer eventueel in de loop van de week contact op te nemen met mij.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Hoi Dinand,

Het is alweer een week geleden dat we de groepenkast verplaatst hebben, en we zijn verder ontzettend druk met het aanbrengen van het overige electra.
Het omzetten van de groepenkast is goed gegaan zeker omdat de voedingskabel zo'n oude papierloodkabel is die zo stug is als weet ik wat.
de hoofzekering hebben we nog laten zitten deze is overigens niet verzegeld met een loodje maar met een messing strip die aan elkaar zit geklemd.

Gr Wilco
 
  • #9
A

Anonymous

Guest
Hoi Wilco,

Bedankt voor de terugkoppeling.

Veel succes met de rest van de verbouwing, Dinand
 
  • #10
A

Anonymous

Guest
Hallo Dinand,

Ik zou dat wel willen weten gezien ik een aardlek schakelaar moet vervangen door een hoofdschakelaar. Ik heb twee nieuwe aardlek schakelaars geplaatst maar ik kan de oude aardlek schakelaar niet spanningsloos krijgen i.v.m. dat ik niet bij de zekering kan !

Nog bedankt voor de uitleg van de fundering.
De uitbouw zit aan twee zijdes verbonden met het oude gedeelte, een van 4,5 meter en een van zo,n 4,5 meter.

Ik hoor het wel,
Tjeerd.
 
  • #11
A

Anonymous

Guest
Hoi,

Je geeft een gelijktijdigheid op van 60%. Dit is voor een behoorlijke fabriekshal reeel, maar niet voor een woonhuis. Bij een woonhuis kun je wel 35% aanhouden. Dan kun je dus nog tot +/- 15000 VA. Voorlopig kun je nog wel vooruit!

Gr. Evert
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan