Maximale metsel hoogte bij het optrekken van een muur.

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo Klussers,

Weet een van jullie hoe hoog je een muur in een keer mag opmetselen, dit gezien de kans dat de muur weer instort (vanwege dat het cement nog niet uitgehard is) tijdens het metselen ?
Alvast bedankt.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Het ligt eraan hoe hoog en lang je muur moet worden.
Dan word het een muur uit bakstenen, of betonblokken.
Halfsteens of met spouw.

Ik noem maar een voorbeeld,

Uw muur wordt vier meter lang en 2 meter hoog, dit krijg je op één dag tijd niet geklaard als je dit alleen doet.

Wordt het een spouw muur dan dient u spouw ankers mee in te metselen, zou hebben de muren verankering en ook dan is de vraag of u dit klaar krijgt.

De specie mag niet te nat zijn, anders zakken de stenen weg, en ook niet te droog slechte hechting, omdat de steen de vocht opzuigt.

Bij zeer warm weer zou ik u aanraden om te stenen van tevoren nat te maken. Ook als de stenen droog zijn opgeslagen geweest, zo voorkomt u dat het water van de cement te snel wordt opgezogen, en is een betere hechting en uitharding van de cement formidabel.

Dit hangt ongeveer allemaal af van wat u vroeg.

suc6
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
De muur wordt halfsteens en zo'n 240 hoog bij 6 meter.(Baksteen) Uitgaande van perfecte gemengde specie, tot welke hoogte kan je dan zonder problemen meteselen, zonder het risico te lopen dat de zaak weer naar beneden komt tijdens het metselen ?
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hoi worp,

Zelf ben ik nu ook aan het metselen, maar dan een beton muur van dertien meter lang, en 1meter hoog.

omdat een beton blok zwaar is heb ik de eerste laag kunnen metselen, om de tweede laag te leggen, wacht ik tot morgen zodat de eerste toch al iets is uitgehard. Het risico wil ik niet lopen voor de tweede laag, al zou het wel kunnen.

Ik denk dat je gewoon aan de slag moet gaan, je bent met deze muur toch wel effe bezig. En ik denk dat jezelf wel merkt tot hoe hoog je kunt gaan.

Je begint aan je werk en moet zelf zien in hoeverre je vordert met je werk.
In één dag krijg je dit niet voorelkaar als je alleen bent. Ben je met meerdere dan zou ik tot de helft gaan. En geen risico nemen.

suc6
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
De muur die jij wil metselen kun je gewoon in een keer afmaken 6x2.40=14.4m2 x 75 stenen=1080 stenen een ervaren metselaar met opperman leggen die in een dag weg mits dat hij gesteld staat het zou een slechte zaak zijn als dat niet zou gaan dan krijgen we echt vertraging in de bouw maar als je denkt ik neem het zekere voor het onzekere dan doe je de eerste dag tot steigerhoogte en de 2e dag ga je lekker met de steiger door maar als je snel genoeg bent kun je gewoon doorgaan de stenen goed gelegd dragen elkaar wel je hoeft echt niet bang te zijn komt allemaal goed. suc6
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor de info, ik ga volgende beginnen met het metselwerk.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 0
P 0
N 0
S 1
W 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan