metselen

A

Anonymous

Guest
Bij het storten van mijn fundering is de toplaag niet geheel vlak door het grind en wil nu beginnen met het aanbrengen van een een steens muurtje
Vraag 1)Hoe hoog mag de metselspecie zijn om de eerste rij stenen waterpas in de specie te leggen en moet dat op een natte ondergrond?
Vraag 2)Moet ik tussen de specie en de betonnen fundering een primer gebruiken?
Vraag 3) Kan ik met de vorst in het vooruitzicht beginnen met het metselen of kan ik daar volgend jaar pas mee beginnen?
Alvast bedankt voor uw advies

A

Anonymous

Guest
vraag 1.

Stel dat op verschilende plaatsen het meer dan 3/4 cm is dan kun je een steen over de lengte door midden hakken,zagen,slijpen een metselaar doet dit met zijn sabel en kaphamer.
Zo kun je dus direkt waterpas werken.
Zorg dat je de betonnen onderlaag vrij is van aarde of zand, is de onderlaag bijzonder droog(b.v midden in de zomer) zou ik dit zeker met een stoffer en water besprenkelen zodat de metselspecie niet te snel opdroogt(verbrand) is de onderlaag normaal dan volstaat het met alleen schoon vegen.

vraag 2.

Nee

vraag 3.

Zeker niet met metselen beginnen als het onder 0 is, zijn de vooruitzichten van aanhoudende vorst dan zou ik dit uitstellen, maar zijn de komende dagen vorstvrij zou ik gewoon beginnen,stel dat een paar dagen later de vorst weer invalt, gewoon stoppen en wachten tot het weer verbeterd.

A

Anonymous

Guest
Helemaal mee eens, alleen zou ik altijd de ondergrond nat maken, nadat ik 'm schoongeborsteld heb. De hechting wordt veel beter als je met natte ondergronden werkt (ik dompel m'n bakstenen ook altijd even onder in een emmer water als ik aan het metselen ben voordat ik ze opleg. misschien overdreven, maar mijn muren staan nog allemaal :) )

Groet,
Stefan

Thread starter Similar threads Replies Date
A 0
P 0
N 0
S 1
W 0

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden