muur metselen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een tuin die schuin afloopt naar het water en die ik vlak wil hebben. Door aan de waterkant een muur te metselen op de reeds aanwezige fundering kan ik de grond geheel vlakken.

Mijn vraag: Wat voor muur metsel ik? een steens-, half steens muur met spouw, muur geborgd door draadeinden in het beton, twee muren achter elkaar (zandkalksteen en een baksteen muur).

Door regenwater dat de grond doorlaat kan de muur vochtig worden (beschermen?), de gronddruk neemt toe wat resulteert in een grote muurbelasting (dikteadvies van de muur ivm zijwaartse druk). De muur moet circa 100 cm hoog en enkel meters breed worden.

U begrijpt het: een groot aantal vragen en gaarne advies van de kenner!

met vriendelijke groet, Onno
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
het sterkst is een steens muur. geen spouw hier komt vocht in en vriest uitelkaar.tegen vocht beschermen hoeft niet.gewn steenswerk kan de druk makkelijk aan als de muur goed is uitgehard wel de fundering goed schoonmaken [afspoelen] succes.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
wat ook mogelijk is een draadend van +- 1m. inmetsellen richting tuin als je het dr.e in een groote tegel vast boort deze rechtop plaatst en dit bedekt met modder ben je helemaal zeker inmetsellen op +- 70 tot 80 cm.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Heer Stenegooier, De fundering is nu ca 14 dagen aan het uitharden, kan ik daarop met een goede laag specie beginnen om de eerste rij waterpas met het metselkoord te krijgen? Is afspoelen dan nog steeds gewenst.

In ieder geval bedankt voor uw snelle reactie.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
als de fundering schoon is, geen modder o.i.d. kan je zo beginnen
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan