Nieuwe badkamer vloer

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Onlangs heb ik het besluit genomen mijn oude badkamer er geheel uit te slopen (zelfs tot op de houten balken) en er een nieuwe te plaatsen...deze klus bleeek iets te hoog voor mij te zijn gegrepen...dus: Betonnen vloer storten (heb niet veel hoogte en ben bang voor gewicht) of betonplex platen en daarop waterdicht tegelen (hoe dan de douchehoekvloer met afwijkende maten op afschot krijgen)
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Inderdaad die platen wat u aanhaalt kunt u gebruiken, maar ook de groene vocht bestendige spaanplaat kunt u gebruiken. Gebruik tegellijm die voor houten vloeren te gebruiken is bijv: sermicol.

De douche hoekvloer neem ik aan dat daar de douchebak komt. U moet alles gewoon waterpas aanhouden. Ook de douchebak moet waterpas geplaatst worden, deze heeft vanzelf afschot.

ik hoop u voldoende geholpen te hebben.

Willy Wortel
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
ten eerst bedankt voor de reactie!
Op het punt docuhe hoek wil ik graag nog wat meer informatie geven.....het is geen standaard maat!! ik wil dus gaan douchen op tegels!!!(geen standaard douche hoek maat)! dus het moet ECHT direct water kunnen hebben en op afschot gelegd kunnen worden (op hout dus......)

Nog wat over betonplex platen...zijn deze niet te glad voor tegellijm? (zijn namelijk veel goedkoper dan die gegronde spaanplaat platen)

Mvg Jan
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Beste Jan, ik denk dat dit geen probleem behoeft te zijn, met de juiste tegellijm zal dit wel gaan.

Wat betreft het afschot, mag dit niet te groot zijn, anders valt het te te veel op. Op een meter mag je ongeveer een halve centimeter verval hebben. De diameter van de afvoer beveel ik 40mm aan 50mm kan ook. Ga je kleiner dan kan het zijn dat de afvoer het water niet slikt. Mijn wastafel gaat van 30 over naar 40 in de muur, en van de douche van 40 na 50 op 110 van de riolering.

Plaats je de afvoer in het midden dan moet je van buiten naar het midden werken aan alle zijdes.
Plaats je de afvoer in een hoek dan kun je volstaan met twee zijdes die verval hebben naar de afvoer.

Succes

Willy wortel
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Zoals ik al aan gaf is dit project mij eigenlijk te hoog gegrepen, maar goed....kan niet meer terug!

Nog wat vraagjes:
Ik ga dus betonplexplaten gebruiken om mijn vloer te leggen! Om een verschil te creeren tussen loopvloer en douchevloer zal ik de douchevloer 18 mm lager gaan leggen dan de loopvloer. Hier wil ik dus overheen gaan tegelen en mijn doucheafvoer dus achter in 1 hoek (2 zijdes afschot). Mijn vraag is dus nu...hoe realiseer ik het afschot op de houten vloer (veel tegellijn?,polyester? (heb een buurman die in de polyester zit),???)

Oja overigens...ik eindig uiteindelijk op 75 riolering (moet langs de buitenmuur en er zit geen toilet op!...zit momenteel zelfs op de regenpijp)

Mvg Jan
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Beste Jan,

Als jouw douche vloer lager komt te liggen dan je loop vloer, dan is de beste methode om afschtot te bekomen om met tengel latten te werken. Of stroken triplex die je dubbel zou kunnen leggen.

Met de tegellijm afschot maken zou ik niet aanraden, bij teveel aan tegellijm duurt de uitharding veel te lang, en zal de hechting van de tegel zeer gering zijn wordt een te broze sructuur.

Nu dat je de afvoer in de hoek gaat maken zou ik aan bevelen om de andere 2 zijde ook iets te verhogen maar dan de helft van de andere twee zijden, aangezien het afschot niet te sterk wordt, en om te voorkomen dat het water niet naar de afvoer geleid zou worden.

Dit kun je kontroleren straks al je vloer ligt door een balletje (ping Pong)of dergelijke vanuit iedere hoek te laten rollen, deze zou zijn weg moeten vinden naar de afvoer.

Ik zou in iedergeval verzinkte schroeven nemen om corrosie tegen te gaan, en kun je nog wanneer het afschot niet voldoende is het afschot regelen.

succes,

Willy Wortel
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Ik zou gewoon een betonvloertje storten. Op de houten balken eerst lewisplaten aanbrengen (metalen platen met zwaluwstaart profiel) hierover ca. 5 cm beton storten. De vloerbelasting zal wel loslopen, die balkenlaag kan meer hebben dan je denkt. Eerst de vloer volledig waterpas storten, daarna in de hoek met wat "stijvere" cement (neem hiervoor gewoon zand-cement mengsel) een douchevloertje maken onder afschot. Neem ca. 1 cm afschot over 1 strekkende meter. Als je grote tegels gaat leggen, denk dan alvast na over waar de voegen komen, want je moet bij het maken van het douchevloertje dan alvast in "vlakken" denken die "knikken" op de voeg van de tegels.
Zelf heb ik pas ook zo mijn badkamer verbouwd en ook een douche in de hoek gemaakt zonder doucebak en met tegels betegeld.
Onder het tegelwerk in de doucheruimte raad ik je aan de vloer en de wand-wand en wand-vloer verbindingen in te smeren met Eurocoat en Euroband van het merk "Eurocol" (verkrijgbaar bij Formido of andere bouwmarkten). Dit is een rubberachtige coating die flexibel blijft en samen met de bijgeleverde band zorgt voor een versterkte hoekverbinding (waterdicht) onder je tegelwerk. Dit is ter veiligheid als er toch een scheurtje mocht komen in het tegelwerk of de kitvoegen op de hoeken.

Ik zou niet gaan werken met betonplex platen en houten latjes e.d. onder je douche. Lijkt me knoeiwerk worden omdat dit niet star genoeg is. Met een betegelde douchebak kun je beter geen risico nemen.

Succes.
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
Als toevoeging op Ben Kaugoms reactie:

Ga eens een goede bouwmarkt in en zoek de verwerkingsadviesfolder van Lewis zwaluwstaartplaten. Hierin staat uitvoerig beschreven hoe je zo'n vloer legt, ook op hun site staan wat tips.

Ik begrijp dat je op een dood punt zit, maar gewoon volhouden, dat doe ik al drie jaar....

Als je de platen met verzinkte nagels aan je balkenlaag vastzet, wordt je constructie zelf steviger (wel ff stempelen tijdens het storten).
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan