Nieuwe houten vloer - vloerbalkjes

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hoi.
Ik ben van plan een nieuwe vloer aan te brengen op onze zolder. De oude vloerplanken verwijder ik, waarna de balken overblijven (ook van hout dus). Deze balken liggen plm 100 cm uit elkaar, en zijn plm 15 cm dik (rond). Nu twijfel ik tussen het aanbrengen van vloerbalkjes, dwars op de dikke balken, van 50x75 mm of 50 x 100 mm. Natuurlijk 60 cm uit elkaar liggend. Wie kan mij adviseren, is 75mm hoog genoeg, of moet ik 100mm gebruikern?


Reacties
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo. Ik heb net mijn benedenvloer vernieuwd. De balken die er hingen waren rot en ik moest dus ook geheel nieuwe balken aanbrengen. De overspanning is 5,5 m en ik heb balken gebruikt van 25 cm hoog en 8 cm breed. Dit is eigenlijk de enige ervaring die ik heb met het bepalen van de zwaarte van balken. Het lijkt eigenlijk niet op de plannen die jij hebt.

Ik zou je wel adviseren om "aan de zware kant" te gaan zitten. Bedenk dat de hoogte van de balken VEEL belangrijker is dan de dikte ("breedte"). Als ik dat zo lees (1 m overspanning) zou ik in elk geval 10 cm gebruiken. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je met die zolder wil. Als je er een halve huisraad wil opslaan of een badkamer op wilt maken, is het zelf aan te raden om je hoofdbalklaag te vervangen door balken van 20 cm hoog....ook weer afhankelijk natuurlijk van welke overspanning je nodig hebt. Buigen de balken nu door ? Zo ja, dan kun je dat overwegen. Zo nee, dan is een haakse versteviging (zoals je nu van plan bent) ook prima. Succes
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan