Nieuwe keuken, 2 nieuwe groepen in extra groepenkast?

  • #1

Hans79

New member
Binnenkort verhuis ik naar een nieuw appartementje. Ik heb ook een keuken besteld. Voordat deze geleverd wordt dien ik te zorgen voor twee extra stroomgroepen. Een korte omschrijving van wat ik ga doen:


1. Aanleggen nieuwe stroomgroep met een enkele opbouw WCD onder de plint van de keuken voor de koelkast en een dubbele opbouw WCD in de kast bovenin, voor de oven en spotjes.

2. Aanleggen nieuwe stroomgroep met enkele WCD, t.b.v. vaatwasser.

Vanuit de aangrenzende berging waarin de groepenkast hangt wil ik twee leidingen trekken met pvc-buis en installatiedraad. Bij het korte stukje aangrenzend aan de badkamer in de muur gefreesd, daarna opbouw onder de plint van de keuken. De eerste leiding stopt onder het aanrechtkastje t.b.v. de WCD vaatwasser. De tweede loopt achter vaatwasser (ruimte = 60mm diep, 90mm hoog) door naar de WCD onder de koelkast. Vandaaruit een YMVK-kabel (weinig ruimte achter koelkast/oven) naar boven, naar de wcd van de oven en spotjes. Pvc-buis/kabel vastzetten met zadels/clips, om de 40 cm verticaal, om de 30 cm horizontaal, 10 cm van dozen.

4. en 5. Huidige contactdozen blijven.

7. Stroomaansluiting voor gaskookplaat dient verlegd te worden. Met gatenboor nieuw gat voor inbouwdoos maken, huidige leiding blootleggen en inkorten/omleggen.

8. Stroomaansluiting voor afzuigkap dient verlegd te worden. Idem.

De huidige groepenkast heeft 3 groepen, 2 aardlekkerschakelaars en een beltrafo. Voor zover ik weet geen hoofdschakelaar, maar deze zou in de meterkast in de kelder van het appartement kunnen zitten (ik woon er nog niet). Hier dienen dus twee groepen bij te komen. De opties die ik gevonden heb (www.klusspullen.nl):
1. ABB HAF Aanbouwgroepenkast 222928 (HAV 2, 2 GR €83,43)
2. ABB HAF Automatenkast met trafo 223808 (HAD 3332 22T+H42 5GR, 2AL, 1HS, 1BT €285.83)

De eerste optie is veel goedkoper en minder aansluitwerk, maar weet niet of deze zomaar verbonden kan worden met de bestaande groepenkast. Zoiezo wil ik het aansluiten van de leidingen op de groepenkast door iemand met vakkennis laten doen.

Mijn vragen:

* Voorziet iemand problemen in mijn aanpak of zie ik wellicht iets over het hoofd?
* Kan ik gebruik maken van een aanbouwgroepenkast (optie 1)?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thread starter Similar threads Replies Date
P 0
R 1
A 5
A 3
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan