OSB watervast?

A

Anonymous

Guest
Ik wil de islolatiewand tegen een koude buitenmuur in mijn badkamer afdichten met twee grote platen OSB (van die grove houtsplinterplaten)

Zijn die waterdicht?

En kan ik daar direct tegels op plakken of moet er weer gedacht worden aan het vocht dat eventueel opspat van de wasbakken die eraan komen te hangen?

Kan ik op hardhouten platen ook direct tegelen of weer voorbehandelen? Deze komen niet met water in aanraking.

Alvast bedankt voor advies!

A

Anonymous

Guest
Nee geen enkele houtsoort is watervast. allemaal nemen ze water op en staan ze het weer ad aan een droger oppervlak of ruimte. Waterbestendig zijn andere zaken. Dit hangt van de hoelang is het vochtig cq nat en bij welke temperatuur.

IN de badkamer kun je elke houtsoort gebruiken. omdat het hout alleen constructief is. Mits je niet beslist te gaan tegelen over het hout. En het dus echt als decoratief paneel of betimmering gaat gebruiken.

Aangezien dit niet jouw bedoeling is, maakt het eigenlijk niet uit. Achter de wand dient (zoals bij elke spouwcinstructie het geval is, onafhaneklijk van de soort ruimte) ventulatie aanwezig te zijn.

De houten panelen dien je eerst voor ter strijken met b.v EuroCol 099 Dispersie primer. Daarna de tegels lijmen met b.v. EuroCol 688 Elastifix of 705 Speciaallijm. Afvoegen met b.v. EruoCol 706 Speciaal voeg waterdicht.

Bij het lijmen eerst met een spaan een egale laag opbrengen, daarna met een lijmkam rullen trekken.

Wat voor plaatmateriaal je neemt moet je zelf beslisen aan de hand van wat voor jouw het beste uitkomt.

A

Anonymous

Guest
Zoals ik hoopte Tnimble...goed en duidelijk advies. Mijn dank hiervoor!

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan