plaatsing rookkanaal

  • #1

themeeg

New member
Hallo,

Wij hebben een houtkachel en bestaand, dubbelwandig rookkanaal tot aan de nok van ons schuine dak. Door andere indeling van de zolder zit het rookkanaal in de looproute.

Ik heb iemand langs gehad, en hij zei dat het ook mogelijk is het rookkanaal op ca. 50% van het dak te laten uitkomen. Dat wil zeggen ongeveer 3m30 van de nok, ca 0,5m boven de 2 dakkapellen uitstekend, en ca 0,5m onder de nokhoogte. Hij brengt een offerte uit.

Nu lees ik op diverse plekken op internet dat een rookkanaal bij voorkeur 0,5m boven de nok moet uitsteken. Ik twijfel dus tussen de fijne oplossing (rookkanaal niet in de weg) en mijn verstand (mag het wel, te weinig trek).

Wie kan mij goed adviseren?

Willem
 
  • #2

marcel

New member
Een rookgasafvoer midden op het dakvlak (vrij uitmondend) kan bij bepaalde windbelasting zorgen voor onvoldoende trek in het schoorsteenkanaal.
Bij een atmosferisch verbrandingstoestel zonder TTB en een blokkenvuur (zoals die houtkachel) is uitmonding ter hoogte van de 2e pan onder de nok het beste. Zie e.e.a. in de GAVO. Daar kun je alle regels vinden..
De veilige afvoer van rookgassen moet gegarandeerd zijn ...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan