Plafondventilator en timer

  • #1

Adriaan

New member
Hallo,

Ik heb een plafondventilator (met trekschakelaar voor lamp en vent. met 3 snelheden) geplaatst. Bedrading, volgens handleiding, zijn blauw, zwart en groengeel.
Ik wil dat de ventilator na een x tijd uitschakelt dus dacht ik een inbouwtimer te plaatsen. In afwachting van de timer heb ik een gewone schakelaar in een inbouwdoos geplaatst met bruin uit de centraal doos en zwart van de ventilator.
Echter nu de timer is gearriveerd en ik ‘m tracht te installeren is er het probleem (denk ik) dat de timer 3 aansluitingen heeft. Een insteekopening voor L-Zwart een Ausgang ook L genaamd en N-blauw.
Mijn idee was dat de spanning ergens vandaan moet komen dus heb ik zwart op de eerste gedaan en bruin op N-blauw. Ik hoor de timer wel schakelen maar er gebeurt verder niets. Kan iemand me helpen met waar het fout gaat en wat mijn denkfout is? Zwart lijkt me goed te zitten echter de bruine daar twijfel ik over maar als dat blauw zou moeten zijn waar krijgt tie dan zijn spanning van (de ventilator)
 
  • #2

@$

New member
L zwart moet de bruine op en op L ausgang de zwarte.
Het is jammer voor je maar je zult er een blauwe draad bij moeten trekken voor de N. De timer heeft spanning nodig om te werken of je moet een (ouderwetse)mechanische timer nemen als die er nog zijn.
 
  • #3

Adriaan

New member
Hallo @$,

Dank voor snelle reactie en idee.
‘k Heb de zaken uitgevoerd zoals je voorstelde maar helaas…
‘k Had nog groengeel in de doos die ik voor het experiment bij blauw in de centraal doos heb geprikt.
Zaken aangesloten en gemonteerd.
L zwart = Bruin Ausgang L = zwart en N = Blauw.
Helaas..het toupetje waaide niet van mijn hoofd, en ook was er geen licht.
Zou het nog aan de timer kunnen liggen? De zekering lijkt goed.
Digital Timer EF700ET Enig idee hoe ik dat kan meten?

Resumerend heb ik aan de ventilator blauw en zwart zitten.
Nu aan de timer, bruin, zwart en blauw, waarbij er nu niets draait.
Als ik alleen een wipschakelaar gebruik met bruin en zwart gaat tie als de brandweer. Mvgr. Adriaan
 
  • #4

@$

New member
Hoi Adriaan,
Ik heb op onderstaande link even gekeken en zoals ik het gezegd heb is het goed.Ik weet niet of je in het bezit bent van een universeelmeter(géén spanningzoeker want dat geeft haast altijd een verkeerde meting)dan zou je eens kunnen meten of er op de middelste aansluiting in combinatie met de blauwe spanning staat. Zo niet is de timer wel goed geprogrammeerd? ook k de mogelijkheid van een kapotte zekering is een optie. Je ziet er zijn nogal wat mogelijkheden die als je niet thuis bent in de elektrotechniek problemen kunnen zijn. Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • #5

@$

New member
Kijk op blz 20 van de handleiding. daar kun je zien hoe je handmatig kan in of uit kan schakelen. Doet ie het dan nog niet en de zekering is heel dan denk ik dat er iets met de timer mis is.
 
  • #6

Adriaan

New member
Hoi @$,

Wederom dank voor snelle reactie en adviezen.
Met je adviezen in de hand toch maar even "m'n grote broer" on the spot erbij gehaald :lol:
Na logisch redeneren en proberen met een blauwe draad ergens anders vandaan (uit wcd) dat de draad die uit de doos kwam een breuk heeft.
vandaar dat de boel niet werkte. Het kost wat tijd en vragen maar dan heb je ook wat. De haren die ik nog heb wapperen nu vrolijk in de wind van de ventilator, beschenen door een 40 watt lampje. Bedankt voor de moeite en de adviezen.
Mvgr. Adriaan
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan