plavondventilator aansluiten met afstandsbediening

  • #1

redfox

New member
Hallo,

Ik heb een vraag over de aansluiting van mijn plavondventilator. Ik heb geen installatieschema meer en kan met googelen er niet achter komen.
Ik zag dat er al een bericht in stond m.b.t. een ventilator, maar ik weet niet of hetzelfde voor die van mij geldt.
Kan iemand mij aub. helpen bij het aansluiten hiervan?

Het is een ventilator met afstandsbediening. Er zit licht op en kan variëren in snelheid enz.

Het is het type k17-54rk van Halsey.

Aan de receiver zitten de volgende draden:

Linkerkant: 1 bruine (ac in L)
linkerkant: 1 blauwe (ac in N)

rechterkant: 1 blauwe (to motor N)
rechterkant: 1bruine (to motor L)
rechterkant: 1 zwarte (for light)

Aan de ventilator zitten de volgende draden:

1 zwarte (for light) Deze komt uit het midden van het apparaat
1 blauwe Deze komt uit het midden van het apparaat
1 groengele Deze komt uit het midden van het apparaat
2 bruine waarvan 1 uit het midden en 1 iets uit het middenvan de behuizing. Deze bruine zijn aan elkaar gekoppeld.

Uit mijn plavond komen rood en 2 zwarten.





 
  • #2

@$

New member
Ik denk dat in jouw huis een installatie zit van voor 1965. Toen zijn de kleuren nl veranderd van Rood naar Blauw=0
van groen naar bruin=L
van grijs naar groen-geel= Aarde

Op de L van de receiver moet een spanningvoerende draad. In jouw geval zal in de installatie groen zitten als L en rood als N.
De rechterkant moet naar de ventilator gevoerd worden. Hoe? Dat is in iedere situatie anders maar grofweg moeten de blauwe,bruine en zwarte aan de ventilator worden verbonden. de geel/groene draad uit de ventilator is voor het aarden van de ventilator.Dit hoeft niet altijd. als de ventilator buiten handbereik zit of je staat op een geisoleerde vloer(tapijt) hoeft deze niet te worden aangesloten. De rode en 2 zwarte draden die uit het plafond komen zijn van een armatuur geweest met een serieschakeling waardoor je b.v. de helft van de verlichting kon latenn branden. Die bedrading zou je kunnen gebruiken maar als je er geen kaas van hebt gegeten zou ik er iemand bij halen die er verstand van heeft. Je ziet het is niet zo simpel.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan