Rookgasafvoer en nat isolatiemateriaal

  • #1

Frekkels

New member
Hallo,

Ik kamp al een tijdje met het volgende probleem, het isolatiemateriaal wat om mijn rookgasafvoer heen zit is nat en wordt iedere keer opnieuw nat. Zie foto's.

Aangezien ik geen duidelijke lekkage kan ontdekken aan het dak en er geen water 'naast' de rookgasafvoer loopt kan ik vrijwel zeker uitsluiten dat het in ieder geval niet komt door regen. Hoewel de constructie van de dakafvoer wellicht meer water regen binnen laat dan normaal. Echter heb ik begrepen dat het 'normaal' is dat er wat regenwater naar binnenkomt en de rookgasafvoer hiermee om kan gaan en dit afvoert. Dus regenwater in de rookgasafvoer zou geen probleem moeten zijn. Zie foto's

Mijn meest logische verklaring is dan dat de condens die is ontstaat in de afvoer door-de-jaren heen langzaam het isolatiemateriaal drijfnat heeft gemaakt.. En eenmaal nat, kan het slecht herstellen.

Daarnaast is het ook zo dat de boven- en onderkant van het isolatiemateriaal niet is afgetaped. Waardoor het niet 'dicht' is. Ik heb begrepen dat hierdoor het isolatiemateriaal ook nat kan worden. Alleen begrijp ik niet waarom.

Zou het dan opgelost zijn met nieuw isolatiemateriaal? en zou het oplossen met een constructie van steenwol en dampend aluminium aan de buitenkant, afgetaped met aluminium tape aan de boven- en onderkant?

In dat geval kan ik het oude isolatiemateriaal doorknippen zodat ik kan ook nog eens kan bekijken of er ook nog lekkage in de rookgasafvoer zit. Klopt het dat ik dat dan kan checken door de douche open te zetten en kijken wat er gebeurt?

Nog een opmerkelijkheid is dat mijn oude cv-ketel kapot is gegaan. Dit ontstond doordat de printpraat niet meer goed zijn werk deed en er meerdere sensoren kapot waren. Hierdoor werd de temperatuur in de oude cv-ketel vaker rond de 100 graden. Zou het kunnen zijn dat de rookgasafvoer hierdoor is beschadigd?

Anyway, ik word van installeteur en bouwbedrijf van het kastje naar de muur gestuurd. De ene geeft aan.. alles vervangen, de ander zegt alleen een stuk van de afvoer.. Ik word er niet wijs van. Kan iemand mij helpen!?!?

Bedankt!

PIJP1.jpg PIJP2.jpg foto afvoer.jpg
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan