Schoorsteen

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo mede-klussers,

Ik heb een vraag over de schoorsteen. Deze is door de vorige bewoner kapot gestookt. Vervolgens heeft men een flexibele buis door het oude kanaal gedaan. Op zolder heeft men het kanaal echter open moeten kappen.

Dit vind ik een onveilige situatie.

Zie foto:

http://img108.imagevenue.com/img.php?lo ... CT0014.JPG

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Opnieuw metselen? Brandwerende plaat?

A

Anonymous

Guest
Ziet er niet zo heel erg gevaarlijk uit. De buis zal zeker warm worden als er gestookt wordt. Als je er geen brandbare spullen tegen aan zet is dit niet echt een probleem, maar is ook zeker niet ideaal.

Wat ik me wel afvraag wat zit er op het dak? Als je zo rigoreus het kanaal weghakt kan de mantel kap constructie niet echt intact blijven. Ik denk dat je hier een goed bij de ASPB aangesloten schoorsteenveeg bedrijf die ook dak reparaties en schoorsteen kanalen doen.

A

Anonymous

Guest
Als ik zie hoe blauw de buis is, en het feit dat de tempex van de dakisolatie gesmolten is, moet dit toch wel erg warm zijn geweest.
De vorige bewoner heeft dit voor elkaar gekregen met een potkachel en letterlijk de vlam in de pijp.
Ik ben er zelf aan het denken om het zaakje opnieuw te ommetselen.
De mantel-kap constructie ben ik niet zo bang voor. Het is een gedeeld kanaal met de buurman, en het is een dubbele steense muur. Voldoende draagkracht.
Uiteraard laat ik een off. schoorsteenveeg bedrijf het zaakje inspecteren, vegen, en een certificaat voor de verzekering afgeven. Ik wil het zaakje wel zelf in orde maken op de juiste manier.

A

Anonymous

Guest
Natuurlijk, maar hun kunnen je exact aangeven waar je op moet letten bij het opmetselen. Hun weten ook of de puip noed een goede afdichting en aansluiting heeft.

Als ik op de foto kijk moet tenminste aan zeide inclusief 1 a 1.5 steen van de mantal kap compleet in de lucht zweven. Niet echt veilig id dat voor het metselwerk.

A

Anonymous

Guest
Tnimble,

Alvast heel erg bedankt voor de input.

Ik ga idd kijken of de mantel-kap zweeft. Ik verwacht echter van niet, omdat de totale schoorsteen uit 4 pijpen bestaat, 2 van mij, 2 van de buurman. Op de foto zie je aan de linkerzijde nog het 'grote kanaal' met het fundament voor de schoorsteen. Deze gaat echter niet gebruikt worden.

Maar als ik opnieuw ga ommetselen ga ik idd het zaakje van die kant uit ook ondersteunen en verankeren in de muur.

Ik ga idd de afweging maken of ik ze nu laat komen, of eerst opmetselen en dan laten komen. Aangezien ik ze anders misschien 2 keer moet laten komen om het certificaat te ontvangen.

Thread starter Similar threads Replies Date
B 1
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan