Solderen T-stuk

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik wil in een waterleiding een aftakking maken en ga dus met een T-stuk aan de slag. Met soldeerringen heb ik geen ervaring dus ik ga liever met soldeerdraad te werk. Dit betekent dat ik het T-stuk moet blijven verhitten tot dat de derde aansluiting is gesoldeerd. Betekent dit dat de eerst gesoldeerde aansluiting te lang verhit blijft? En mag het soldeerdraad een harskern hebben?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Je heb tegenwoordig soldeerringen in de handel, je zet je werkstuk koud in elkaar met de ringen en vloeistof, brander erop totdat je soldeer naar buiten ziet komen en klaar.

Scheelt een hoop tijd.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Uit je vraag blijkt dat je in totaal dus 3 verbindigen wilt solderen.
Als je toch met draad aan de slag wilt, dan verhit je het T-stuk in zijn geheel.
Dus alle 3 de verbindingen worden tegelijk verwarmd zodat je die kunt vullen met draad.
Zacht soldeer is zonder kern.
Hard soldeer kan met kern zijn, maar de smelttemperatuur van deze draad ligt veel hoger dan zacht soldeer.Hiervoor moet je brander geschikt zijn.
Als je een messing T-stuk gebruikt MOET je zachtsolderen anders smelt het T-stuk.
Gebruik je een roodkoperen T-stuk dan kun je hardsolderen, maar dit is niet noodzakelijk.
Indien het een warmwaterleiding betreft zorg dan voor het juiste soldeerdraad!!
Suc6
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Een messing fitting, mag je echt wel hardsolderen. Je moet hiervoor wel een vloeimiddel gebruiken ( poeder ) en er voor zorgen dat de temperatuur niet te heet wordt, anders verbrand je het zink in de messing ( messing is een legering van koper en zink ).
 
Thread starter Similar threads Replies Date
F 1
A 1
B 0
S 0
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan