Spouwmuur, steensmuur of 1/2 steensmuur

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo iedereen, misschien dat iemand me verder kan helpen.

Ik heb een huis gekocht van 1916 en ik zou graag heel zeker willen weten, dat ik geen spouwmuren heb. Kan iemand me misschien vertellen vanaf welk jaartal spouwmuren zijn toegepast, of een manier om dit te testen.
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Testen lijkt mij niet zo moeilijk.

Meet op een hoekpunt van het huis de breedte van een steen en boor een gat van binnen naar buiten. Meet de lengte van het gat!
Als het een spouwmuur is van die tijd dan zit er waarschijnlijk niks tussen. Dus dan zou je boor even doorschitenen voordat ie op de tweede muur komt.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
spouwmuren zijn vanaf +- 1930. als de hoeksteen gehakt is op +- 15 cm. is het bijna 100% zeker steenswerk en anders inderdaad een gaatje boren als de boor dieper gaat dan 10 cm. is het steenswerk
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Als je gaat boren probeer het dan wel in een stootvoeg,dit is altijd weer zonder beschadiging aan je gevelsteen
te repareren,overigens met een steen van 15cm wordt een drieklezor bedoeld, dit kan ook met een halfsteens muur worden gebruikt in wildverband, maar dit is voornamelijk na de WO 2 gebruikt omdat er met veel oude/gebruikte verschillende stenen werd gebouwd tijdens de weder opbouw van ons land
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 3
A 1
A 1
A 1
A 1

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan