stank van riool

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal,

ik heb een stankprobleem, en dat is het volgende. Het toilet stinkt naar riool, zelfs als het net is schoongemaakt dan stinkt het. Nou hoorde ik van iemand dat het wel eens zou kunnen dat het rioolontluchtingskanaal verstopt zou kunnen zitten. Nou wil ik die best ontstoppen als ik wist hoe dat er uit zag en waar hij dan zit. Kan iemand mij dit uitleggen?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi schilder
Kan het zijn dat de stank niet uit het toilet komt, maar uit het fonteinbakje?
Waarschijnlijk is het zo dat bij het doorspoelen van de wc de sifon van het bakje wordt leeg getrokken.
Oplossing is een beluchtersifon te plaatsen op de afvoer van het fonteintje.
Sucses Wotim
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Je moet niet ik de lach schieten als je het volgende leest. Heb je misschien een lamparmatuur die geheel gesloten is in je toilet? B.v. zo'n schoefbol. Dan moet je die eens losdraaien er in ruiken als hij warm is. Het kan zijn dat de lucht daarin is gaan rotten en als dat warm wordt weet je niet wat je ruikt. Lijkt wel rotte vis.
De riool ontluchter (eigenlijk 'beluchter') gaat bijna altijd via een pijpje (40mm) vanaf het hoogste punt van je hoofdriool naar het dak, die zorgt er voor dat het water van de wasbak e.d. goed weg kan stromen, die kan bijna niet verstoppen en dan kan er nog geen stank in je pot komen door het water dat in de pot blijft staan. Als het al een oudere pot is kan het zijn dat het nog met stopverf is afgedicht en kan wel eens gaan "lekken" Je moet je pot er eens afhalen en dan de afdichting in orde maken.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ik had het zelfde probleem in de badkamer, wanneer ik de W.C. door spoelde, werd de cifon onder het bad leeg gezogen. Er is toen een beluchter(ontluchter) onder de wasbak geplaatst en het probleem was verholpen, echter nu na 12 jaar herhaalde zich het probleem. Ik heb nu deze week de ontluchter schoon gemaakt die vol kalk zat. Bij het monteren heb ik hem echter met een waterpomptang afgedraaid. Bij Fixit en Multimate hier op ons dorp is echter deze Ontluchter (chroom) niet te krijgen. Kunt U mij zeggen waar ik deze wel kan krijgen en wat kost deze.
Hartelijke groeten Izaak Riedijk.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Het ontluchtingskanaal (buis) gaat van
de septische put (gewoonlyk) naar het
dak(40 a 50 mm doormeter)of van het
hoogste riool-buis naar het dak.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
als er geen ontluchting is aangesloten op het riool dan trekt bij bv doorspoelen wc syfon leeg van wastafel/fontein ivm vacuum
verder zie alle voorgaande adviezen

succes
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Ik heb precies hetzelfde probleem op de badkamer: bij droorspoelen toilet wordt het sifon van de douche leeggezogen. OP de afvoer van de douche (40 mm) zet ik een T-stuk zodat ik een extra pijp kan aansluiten, die eindigd in een beluchter. De pijp loopt iets op om inwatering van het douchewater te voorkomen. Plaats de beluchter altijd verticaal. Hoe dikker de pijp die je kiest, hoe meer lucht er door kan.
 
  • #8

Honingdraad

New member
Dit komt me heel herkenbaar voor. :oops: We hadden thuis het probleem dat zowel ons toilet als onze wasmachine stonken. :shock:
Uiteindelijk kwamen we er achter dat in de zwanenhals van het toilet water bleef hangen. Een ontluchter heeft uiteindelijk het euvel verholpen. We kwam bij deze uit: adpron - maar er zullen natuurlijk veel meer soorten ontluchters zijn. Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan