Stop 16A

Odilia

New member
Klusvrienden,
Ik heb een korte vraag: Wat is het verschil tussen een zekering snel en een zekering traag. En kan ik deze beide gebruiken in de groepenkast. Ik hoorde dat je een zekering traag niet mag gebruiken, daar deze bij sluiting niet doorbranden.Wie kan mij uitleg geven?.
Odilia

Kees

New member
Wanneer je in je groepenkast een trage 16 A zekering gebruikt loop je kans dat bij kortsluiting niet de 16 A zekering eruit gaat, maar je hoofdzekering, want die reageert dan sneller dan de trage zekering 16 A.

Indien die hoofdzekering een achter zegels verstopte "stop" is dan moet deze door de energiemaatschappij vervangen worden, en dat kost geld. (Bij moderne installaties kun je vaak zelf de hoofdzekering "resetten")

Daarom geen trage zekering gebruiken, dat is alleen bedoeld voor bepaalde industriele toepassingen waar (bijv.) een motor kortstondig een hoge aanloopstroom trekt. Gebruik een normale zekeringpatroon.

Ook in (oa consumenten-)elektronica en in auto's worden regelmatig trage zekeringen gebruikt, maar die zijn van andere waardes en voor een ander doel.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan