Stopcontact/schakelaar

rianni

New member
Hoi,

ik wil op een bestaande lichtschakelaar een stopcontact met lichtschakelaar plaatsen. Ongeaard.
Er zitten maar 2 draden in de muur: zwart en blauw.

Kan ik iets doorverbinden? PS: mijn bijnaam is kroonsteentje :D , maar ik denk dat dat niet de bedoeling is. Ik baal als een stekker, want ik ben al 2 dagen aant uitvogelen hoe ik dit moet doen.

Please help?! :roll:

Sxnder

New member
Voor wat jij wilt heb je drie draden nodig, zwart, bruin en blauw.

rianni

New member
thx! Was ik al bang voor.
Dus draden aansluiten op stopcontact en dan losse dragen doorlussen naar schakelaar is geen optie?

Sxnder

New member
3032_wcd_combi_1.jpg

Zie bijgaand aansluit schemaatje. Waarschijnlijk zul je de centraaldoos even moeten openen en een draad bijtrekken.

rianni

New member
Oke, dan ga ik het plafond openmaken. Hoop wel dat er meer draden boven die lamp zitten, daar zie ik tegenop. Er is een systeemplafond, dus moet het e.e.a. verbouwen. Balen :( .
Bedankt voor je hulp.

Groetjes
Anita

marcel

New member
Wees blij met je systeem-plafond...
In de regel kun je dan wel goed bij de centraaldozen...

rianni

New member
Mee eens! Er zat een hele bundel draden in de contactdoos, ik ben maar begonnen en het stopcontact/schakelaar werkte...............maar ik zat plotseling zonder verwarming! :oops:
Ik had de bundel (4)rode draden gesplitst, weet ik veel! Daarna met lasklemmen alles naar behoren aangesloten, ik kreeg er geen lasdop meer op.
Wat een gedoe, maar dankzij jouw schema, Sxnder, werkt alles nu prima!

En Marcel: ik heb heel die zooi draden niet meer in de contactdoos gepropt, maar dankzij het systeemplafond zie je er niets meer van! :D

Groetjes
Anita

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan