thermostaatknoppen of andere oplossing?

marie-anne

New member
dag lezer(es).
ga zitten voor ene lang verhaal.
ik heb een probleem met zojuist aangelegde verwarming. mijn huis heeft een achterkamer met boerderijraampjes (enkel glas; die ruimte wordt nu nog niet gebruikt maar moet eetkamer worden. in het hele huis heb ik cv aan laten leggen met een hr-ketel. met de installateur heb ik vervelende ervaringen qua service en afspraken. dus zoek ik een oplossing buiten hem om.
de ruimtes in het huis worden heel goed verwarmd. de achterkamer blijft achter in temperatuur. daar hangt wel de thermostaat. dus wordt het voor mij in de rest van het huis te heet; dus is dichtdraaien van de radiatoren daar tot nu toe de enige oplossing en als het te koud wordt weer aandraaien. de installateur had drie panelen in de achterkamer geplaatst omdat het een koude ruimte was.
volgens mijn absoluut ontechnische verstand zou a. de thermostaat niet in die koude kamer moeten hangen.ik heb de indruk dat de ketel maar blijft loeien voor jan met de korte achternaam.

b. de panelen worden langzaam warm en waar bij alle panelen beide leidingpijpen warm worden wordt bij twee van de panelen in de achterkamer een leiding pas heel veel later lauw en blijft soms koud.
ontluchten is gedaan.
eerst had ik een gaskachel en drie gevelkachels; omdat dat teveel energie kostte ben ik overgestapt op cv. met alle gevolgen van dien...
hebben thermostaatknoppen op alle radiatoren zin of
moet de thermostaat verplaatst worden of is er niks meer aan te doen en moet ik de installateur een taart sturen 'als dank' met bitterzout erin?

roykejanssen

New member
In een installatie waarbij hydraulisch alles in orde is worden alle radiatoren even warm. Tussen aanvoer en retour van een radiator moet een tempverschil zijn van zo'n 15 graden. Dus aanvoer 60: retour 45. Is dit verschil te klein dus bijv 60/55 is er teveel stroming over de radiator. Dit is te regelen met een dubbelinstelbare radiatorkraan en makkelijker met een retourafsluiter/voetventiel.
Door deze te knijpen bepaal je de weerstand over je radiator.
Bovenstaande uit te voeren met dus alle radiatoren open.

Ik vertel je dit omdat volgens mij dit niet in orde is bij jou. Je schrijft nl. Dat de radiatoren in de achterbouw niet goed of niet geheel warm worden.

Probeer dit eerst goed te krijgen. Als alle radiatoren goed zijn gedimensioneerd en de installatie hydraulisch in orde moeten alle ruimtes de juiste temperaturen bereiken.

marie-anne

New member
het kllinkt allemaal heel logisch. ik zal de installateur informeren.
hroet!

Thread starter Similar threads Replies Date
K 1
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan