Troep in warmwater in de douche

  • Onderwerp starter Martijnverhey
  • Startdatum
  • #1

Martijnverhey

New member
Een hele goedemiddag,

Wij hebben regelmatig dat er geen druk meer zit op de douche mengkraan en de mengkraan van het bad. Dan haal ik ze beide los en dan zit er een soort van zand ( ik denk dat het kalk is :p ) in het zeefje. Kan ik hier wat aan doen ? Gebeurt best regelmatig dat ik dit moet doen namelijk.

Alvast bedankt
 
  • #2

fazertoer

Klus expert
Is er een verbouwing of zijn er werkzaamheden aan de waterleiding geweest want dan is het een kwestie van het leidingsysteem zonder Perlators (zeefje) , eens goed te spoelen zodat het zand e.d uit de leidingen verdwijnt.

Is in de woon regio soms sprake van veel kalk in de leidingen dit is te meten door een setje te halen om de DH (Duitse hardheid!) waarde van het kalk te bepalen.
Hardheid van het water dient uiteraard zo laag mogelijk te zijn.

Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een ontharder in het waterleidingsysteem te plaatsen, al is dat wel een dure oplossing want een kleine €800,- ã € 1000,- ben je gauw kwijt voor een goede installatie en dan komt daar nog het aanvullen van het zout bij!

Alternatief is een NO CALC systeem dat bij Warmteservice voor zo`n €200,- te verkrijgen is, dan is het alleen maar nodig om zo rond de 35m3 waterverbruik een patroon te wisselen.

Succes.
m.v.g. J.W.
 
  • #3

Martijnverhey

New member
Een hele goedemiddag,

Dank je wel voor je antwoord :)
Ik heb nu de zeefjes eruit etc.. en de kranen lopen. .. Wat mij opvalt is dat als ik de mengkraan open en dicht doe ( hele tijd achter elkaar) dat er dan telkens troep meekomt. Wij hadden inderdaad heel hard water iets van 14 ofzo.. Maar sinds een jaar zitten wij op 1,1 ongeveer. Kan het wezen dat er daarvan nog troep in de leidingen zit? Maar heb het probleem alleen op de badkamer bij de mengkranen van de douche en het bad.

Maar ik laat het nog even lopen.
Is het misschien een optie om die zeefjes voorlopig niet meer terug te plaatsen ?
 
  • #4

fazertoer

Klus expert
Kan nooit kwaad om de zeefjes (perlators/straalbrekers) er nog even uit te laten,
Denk dat er wat vuil achterblijft op de "muurplaten en S-koppelingen "die achter de kraan zitten (of je moet een inbouwkranen hebben?) door de haakse verbindingen en doordat waarschijnlijk de leidingen van de badkamer van onder gevoed worden, kan het zijn dat je bij water afsluiten wel het water wegzakt maar niet het vuil!

Zou een proberen om de kranen te demonteren, en op de schroefdraad wat uit muur komt, een stuk tuinslang op aan te sluiten en zo de leidingen eens goed te spoelen, misschien dat het helpt?

Succes.
m.v.g.J.W.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
J 1
A 4

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan