Verhoogd kinderbed/vide

  • #1

Michel1976

New member
Hallo Allemaal,

Ik wil in de kindkamer voor mijn dochter van 6 een verhoogd bed maken in een nis in de kamer.

Aan de ene zijde zit het schuine dak met dikke balk en aan de andere zijde een tussenmuur (bouwgips blokken)

Totaal is de ruimte ca 2 x 2 mtr en komt op ca 1 meter hoog.

Mijn idee is een balkenwerk met een zijde steunend op de schuine balk met balkdragers en de andere zijde aan de muur (dwarsbalk) met ondersteunende balk naar de vloer om het gewicht niet direct op de gipsmuur te krijgen.

Dit is ongeveer het idee



Dit even als voorbeeld voor de misschien wel bekende dwarsbalk bij een schuin dak




Wat ik mij afvraag is welke afmeting balk ik nodig zou hebben om het gewicht goed te kunnen dragen, het idee is om de ca. 50cm een balk met hierop underlayment oid.

Onder de balken komt een kastenset met hierachter een mooie hut. bovenop een 1 persoons matras
 
  • #2

DBoydNL

New member
5x5 cm zou voldoende moeten zijn. Denk ook aan de houtsoort - licht hout is minder draagkrachtig dan zwaarder hout. 5x7 (staand vastmaken) gaat zeker jarenlang mee met een groeiende tiener.

Denk echter vooruit (in tegenstelling tot wat ik deed). Wanneer je dochter huiswerk begint te maken heeft ze een bureau nodig. Een ideale plek daarvoor is onder haar bed. Maar dan moet die balk wel hoog genoeg zitten zodat ze zittend onder die onderste balk past. Tenzij je voor die tijd verhuist, moet je misschien inschatten hoe lang ze als tiener zou kunnen zijn en dat bed NU al op die hoogte maken.

Besef ook dat een bovenslaper in het warmere gebied van je zolderkamer verkeert. Een plafondventilator is waarschijnlijk aan te raden om warme lucht boven in de kamer weg te blazen. s Zomers dus de lucht naar boven laten bewegen; 's winters juist naar beneden.

Met luttele voorbereidingen, maak je aan de binnenkant van de staanders op 90cm van het bovenbed een bevestigingsmechanisme met de andere helft van dat mechanisme op een lattenbodem, die je samen met een matras op zolder wegzet. Dochterlief wil een vriendin te logeren hebben? Even de kast onder het bed weghalen (op wielen?), kilk, klik, kilk, klik en de lattenbodem "hangt", matras er op en de logee mag komen. Laat staan t.z.t. een jonger zusje?

David
 
Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan