Verlies energie door lengte kabel

A

Anonymous

Guest
, Kan ik berekenen wat het verlies is in een kabel.
De kabel is 80 meter lang, 2 x 2,5 mm2 + aarde (grondkabel), ik neem 16 Amp af.
De meter waarvandaan de kabel komt geeft circa 100 Kw meer aan dan mijn digitale meter in mijn huisje, bij een verbruik van circa 2000 Kw op jaarbasis.
Is dit normaal of komt dit door een te lange kabel, of zijn er nog andere oorzaken?

Graag jullie reactie.

A

Anonymous

Guest
Zijn 2 aannemelijke redenen, of een van de meters wijkt af, of de kabel is ergens beschadicht en lekt naar de aarde toe. Dit laatste kun je uitsluiten als de leiding achter een aardlek zit. Haal hiervoor alle verbruikers van de kabel af en sluit een weerstand van 3.9 kilo ohm in serie met een plastic potmeter van 10K ohm. Deze plaats je in een stekker aangesloten tussen de fase en aarddraad. Draai de potmeter net zo lang totdat de spanning afschakeld. Meet dan met een ohm meter de weerstand na. Deze moet rond de 7.6 kilo ohm liggen. Voor de nauwkeurigheid kun je dt ook aan de zeide van de meterkast doen. Haal de fase van de kabel los en monteer hier een tijdelijk contact op. Doe op dit contact dezelfde test. De aardlek moet hier ook weer rond de zelfde waarde afschakelen. Is dit niet zo kabel vervangen.

Verlies in de kabel kan het niet zijn op zo'n korte afstand en stroom.

A

Anonymous

Guest
Hallo Trimble,
Als ik het goed begrijp moet ik met de vaste weerstand en in serrie de potmeter een lekspanning veroorzaken naar aarde en als dde spanning bij circa 7,6 Kilo ohm uitvalt, dan zou de installatie goed moeten zijn.
Maar dat zegt dan nog niets over het verschil denk ik.
Ik gebruik zelf een digitale meter en de beheerder heeft een oude niet gekeurde draaispoelmeter en beweert dat de meter bij ouderdom juist langzamer gaat draaien en dus minder zou aangeven, dat betwijfel ik tenzeerste.
Weet je misschien wel een formule om de weerstand van een kabel te meten?

Holiday

A

Anonymous

Guest
Een draaispeol meter meet geen vermogen maar een spanning, om toch vermogen te meter zit er in de leiding een lage weerstand waarover een kleine spanning valt. Als deze weerstand ouder wordt, kan deze weerstand langzaam in waarde stijgen door oxidatie en verdaming (door ontwikkelde warmte). Er valt dan meer spsnning over en gaat de meter meer aangeven. Een verbruiksmeter werkt meestal met een speol in elke geleider waarin een machnetisch veld wordt opgewekt, dit veld laat een lichtgewicht alu schijf met stoken magnetich materiaal rond draaien, waaraan weer een teller mechanisme zit. Deze kunnen (maar hoeft niet) langzamer gaan draaien, zijn o.v.g. erg nauwkeurig voor 'ohms' verbruik.

Om de weerstand vn de kabel te berekenen heb je de soortelijke weerstand nodig. Voor koper is dit 0,0175 ohm per meter per vierkant mm. Voor een 80m is dit dus

R=Rs*l/A => 0,0175*(2*80)/2.5=1.12ohm
Pm=U^2/R => 230^2/1.12 = 47kW

Oftewel als de kabel aan het einde kortgesloten wordt (maximale verbuik) disipeerd de kabel 47kW.

Bij volledige belasting van een 16A patroon wordt het vermogen dat in de kabel verloren gaat:

Pn=I^2*R => 16^2*1.12 = 287W

Bij 16A continue smelt het semltpatrroon er o.v.g. regelmatig door.

A

Anonymous

Guest
Trimble het is mij helemaal duidelijk, bedankt voor de reactie.

Thread starter Similar threads Replies Date
A 3

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan