Verslag "reparatie" Miele G 645 SC "watertoevoer"

  • #1

pear7777

New member
Vandeweek stond na een wasbeurt het "watertoevoer/afvoer" lampje te branden en wilde hij niet meer wassen..

Niet alleen wil ik graag deze "reparatie" (tussen aanhalingstekens, want er was niet echt iets kapot...) documenteren voor mijzelf, maar ook mijn ervaring met anderen delen.
stappen:
1) nogeens gestart: eerst begint het programma te pompen, vervolgens hoor je een tikje en dan gebeurt er niets, en na totaal zo'n 30 sec gaat t gewraakte lampje knipperen.
2) Een heleboel uit elkaar gehaald, ik zal je er eigenlijk niet mee vermoeien want achteraf veel te veel gedaan.
Waterslot opengemaakt, slang erafgehaald, weer testen om te kijken of er water doorheen komt, niet.. duss...
De uiteindelijke conclusie was dat het waterslot niet opengestuurd wordt.
Achteraf (zie hieronder) kwam ik er achter dat t waterslot goed voelbaar bromt als het opengestuurd wordt, dus dat was allemaal zinloos.

3) Aan de voorzijde een beschermplaat losgehaald, aan de rechter kant zit een connectortje voor het waterslot.
Daarop een voltmeter gezet: zodra er water genomen wordt staat hier 0 Volt, dat lijkt me niet goed.
De weerstand van het waterslot is zo'n 2 ohm, dat is m.i. voldoende, dus kan ik concluderen dat het waterslot niet doorgebrand is.
Connector weer aangesloten.
4) Even verdergezocht: De vlotter eens getest, meer uit nieuwsgierigheid
met een schroevdraaier de vlotter opgetild, de pomp ging draaien zodra de vlotter "boven" stond: dat werkte goed.
Nog een beetje gerommeld aan de vlotter en "het" gewoon eens geprobeerd, met het waterslot "los" van de kraan.
Hierbij kwam ik er achter dat het waterslot goed voelbaar "bromt" als dit "stroom" krijgt en niet doorgebrand is.

Dat gaf hoop: het waterslot had nooit zo gebromd tijdens het foutzoeken.
Alles in elkaar gezet en het werkt nu.

Ik weet nu ook de aanleiding:
Het Vlottercontact in rust is gecorrodeerd, wat het waterslot uitschakelde.
Nu nog even het vlottercontact uit elkaar halen en schoonmaken, om snelle herhaling te voorkomen.

Een proffessionele monteur had me dit waarschijnlijk direct kunnen vertellen, het lijkt me een standaard probleem (mogelijk voor meerdere merken en typen) maarja die kost centjes he..

Wel leuk om zo'n ding eens te bekijken...
Ik kan je melden dat aan de achterkant onderzijde een plaatje zit (waar alle aansluitingen zitten) dat vast geklonken zit, zodat je er niet bij kunt.
Als je er toch bij moet gewoon uitboren. Ik snap niet waarom dit gedaan is, dat zou de toegang tot het systeem fors vergemakkelijken.

U allen een goed 2008!
 
  • #2

Kees

New member
Veel voorkomend bij vaatwassers van diverse merken is dat de vlotterschakelaar doet wat ie moet doen: uitschakelen wanneer er water op de bodem van de vaatwasser ligt.

Dat ie ook uitschakelt wanneer er geen water ligt is natuurlijk niet de bedoeling, maar komt af en toe ook voor.

In elk geval mooi dat je het (helemaal zelf!) gevonden hebt!
 
  • #3

pear7777

New member
Dank voor de Thumb, ik vond m ook wel aardig..

Ik heb overigens de vlotter uit elkaar gehaald en de hele schakelaar die erin zit is verroest, waardoor het allemaal niet meer werkt.
Vandeweek ga ik even een nieuw schakelaartje halen en dan is het weer gefixt voor wat zal zo'n ding kosten €2,-?
8) 8)
 
  • #4

Kees

New member
Als je zo'n schakelaartje als standaard microswitch bij een elektronica-onderdelenzaak kunt krijgen, zal die prijs vermoedelijk wel kunnen kloppen.

Maar indien het geen standaard-microswitch is en je er dus een speciale Miele component voor nodig hebt, zal een en ander wel wat duurder uit kunnen vallen.

Want voor speciale onderdelen van Witgoed betaal je niet alleen de fabrikagekosten, maar ook de prijs van het (langdurig!) beschikbaar houden van de onderdelen, en van de logistiek eromheen...

Daardoor valt de prijs van losse onderdelen (van welke fabrikant dan ook) altijd tegen.
 
  • #5

Aart

New member
Waar vindt ik zulke schakelaars? Ik heb het zelfde probleem..

Groeten Aart
 
  • #6

pear7777

New member
Ik neem aan dat Aart de schakelaar al gevonden heeft..

en anders:: je kunt dus een echte Miele schakelaar kopen met verlengde "middelste" aansluitlip (die aan de zijkant uit de schakelaar komt) , zodat je die gewoon kunt wisselen: volgens mij was dat zo'n €20,-

Je kunt ook een vergelijkbaare schakelaar bij een electronicazaak halen, dan is de "midddelste" lip een stukje korter, dan moet je de connector een beetje uit elkaar halen en de kabel isoleren met tape.
Dan ben je wel met max €5,- klaar

Algemene opmerking op Miele.nl kun je een soort fouten handleiding vinden die mij bij een bijna gelijk probleem erop wees dat je ook de afvoerpomp wel even kunt schoonmaken....
 
  • #7

lucsch

New member
Ik heb dit problem ook meegemaakt: Miele vaatwasser wilde niet meer werken, bij het opstarten wordt het water weggepompt en dan na enkele seconden niks meer en een knipperend toevoer/afvoer lampje.

Er zijn in feite slechts een 3tal mogelijke oorzaken:

1. Het ziftje in het waterslot zit volledig verstopt: niet zo waarschijnlijk, maar het makkelijkst te controleren. Je haalt het waterslot, ook wel aquastop genaamd (dat grijze kastje), van de toevoerkraan en binnenin zit een plastic busje met kleine gaatjes waardoor het toevoerwater loopt. Dit kan bv door kalk helemaal verstopt raken: uithalen en in azijn leggen waardoor de kalk oplost.
2. Er is ergens een lekkende slang in je vaatwasser en daardoor ligt er een plasje op de bodemplaat, waardoor een vlotter geactiveerd wordt en het waterslot/aquastop dicht slaat. Dus geen water meer in je vaatwasser! Eerste gemakkelijke check: onderaan de frontplaat verwijderen (bij onze Miele waren het 2 schroeven) en dan je in de ruimte onder het toestel kijken: als er een plasje staat en de vlotter staat omhoog dan is de reden dus ergens een lekkende slang: plasje opkuisen, toestel aanzetten en zien waar het druppelt. Lek oplossen. Misschien moet je hiervoor wel de vaatwasser uitbouwen, de bodemplaat eraf schroeven (toestel op zijn achterkant zetten zodat er geen resterend water uitloopt) om dan tenslotte aan de lekkende darm/buis te geraken.
3. Drukschakelaar waterhoogte werkt niet meer: je vaatwasser moet een minimum hoeveelheid water innemen om te kunnen wassen en het moet ook het water verwarmen. Als er te weinig water in je vaatwasser zit dan kan het verwarmingselement oververhitten, als er teveel inzit dan loopt het uit je vaatwasser. Daarom zijn er 2 drukschakelaars in het toestel, die aangesloten zijn op de bodembak, waar ook oa je grote vuilzift instaan, samen met de kogelklep voor de afvoer. Wellicht is het buisje dat van die bodembak naar de kleine drukschakelaar loopt verstopt met kalk/gruis/smurrie. Hierdoor werkt die drukschakelaar niet meer, zodat de vaatwasser niet weet of er genoeg water in het toestel gelopen is en dus aangeeft dat er een problem is met de toevoer, waarbij tegelijk de aquastop de watertoevoer afsluit. Oplossing: Zoals onder punt 2 moet je wellicht de vaatwasser uitbouwen en op zijn achterkant leggen om aan de onderkant van het toestel te geraken. Daarna bodemplaat eraf en dan slangetje losmaken tussen bodempot en kleine drukschakelaar (is een buisje van ongeveer 10 mm doormeter): je kan het gewoon van de bodempot aftrekken en van de drukschakelaar. En dan met een luchtcompressor doorspuiten. Niet iedereen heeft een compressor, dus leegpeuteren met een priem oid moet ook kunnen. Goed spoelen achteraf. je kan het system testen door het slangetje terug op de drukschakelaar te schuiven en er in te blazen: je zal dan de drukschakelaar horen klikken. Alles terug monteren en het zou moeten werken. Benodigde tijd: hooguit 20-30'. De grote drukschakelaar stuurt de circulatiepomp van het toestel: deze heeft een veel dikkere buis, en die is wellicht niet verstopt: je kan die effe controleren omdat het toestel toch open ligt, maar normaal is daar niks mis mee.

Het is voor julie ondertussen duidelijk dat ik het laatste punt 3 als probleem had: vaatwasser werd gebruikt in een regio met heel veel kalk in het water en mijn zonen-studenten vonden het maar niks om regelmatig zout toe te voegen om het water te ontkalken. Vaatwasser heeft er 3 jaar gewerkt en dan ineens het knipperende lampje...

Nu draait ie terug als een zonnetje! En ja om de critici voor te zijn (studenten met een vaatwasser???): het toestel was een afdankertje van bij ons thuis, 12 jaar oud. Maar hij werkt nog steeds goed.

Rgds

Luc
 
  • #8

Jjustink

New member
Ik had hetzelfde probleem.. Bij mij was de watertoevoer geblokkeerd, maar er zijn nog meerdere problemen mogelijk.
 
  • #9

Tom Van Lint

New member
Ik had hetzelfde probleem.. Bij mij was de watertoevoer geblokkeerd, maar er zijn nog meerdere problemen mogelijk.
Er is nog een 4de en 5de mogelijkheid:

4. de drukschakelaar van de circulatiepomp doet het niet meer. Deze werkt aan gevoelig hogere druk dan de drukschakelaar waterhoogte. Dus om die te testen moet je veel harder blazen. Om deze drukschakelaar er uit te halen: gewoon kwartslag draaien.
Bij mij zat er smurrie in: je kon dat zelfs zien door de halfdoorschijnende behuizing.
Ik heb de drukschakelaar opengemaakt - wat niet echt de bedoeling is ! - maar ik had er weinig bij te verliezen. Schoongemaakt en terug dichtgemaakt (geen eenvoudig klusje, en vergeet niet dat het ding onder heel wat druk komt staan). Maar ik zou aanraden om het ding te vervangen.
De drukschakelaar werkte dan wel weer, maar bij de volgende test ging het rode ledje toch weer knipperen. Er was dus nog iets anders aan de hand.

5. de impeller (het schoepenwieltje) van de circulatiepompzit vastgecorrodeerd. Daarvoor moet je de pomp er uit halen. Gaat redelijk gemakkelijk: klemmen van alle slangen losmaken (gewoon wat opschuiven), stekkertjes er uit, drukschakelaar losmaken (kwartslag draaien) en 1 schroef aan de achterkant van de machine losmaken. Daarna kantel je de motor gewoon er uit.
Pmphuis openmaken door 4 tork-schroeven los te draaien. De impeller zit gewoon op de as van de motor geschroefd. Losdraaien in tegengestelde richting van een normale schroef, terwijl je met een schroevendaaier de ventilatorschoepen van de motor blokkeert.
De as van de motor was wat verroest, maar het voornaamste probleem was de messing bus die aan de impeller zit: die was heel erg geoxideerd en zat daardoor vast in de waterdichtingsring. Voorzichtig met fijn schuurpapier weer een glimmend busje van gemaakt. Alles weer in elkaar gestoken, en de machine werkt weer normaal.
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 7
Similar threads
Reparatie keukenblad

Forum statistieken

Onderwerpen
3.458
Berichten
8.960
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan