Verwarming

A

Anonymous

Guest
Ik heb in de huiskamer en de badkamer vloerverwarming zitten. Beide zitten aangesloten op hetzelfde warmwater circuit. De termostaat heb ik in de huiskamer zitten. Nu is het zo dat als de huiskamer op temeratuur is de warmwatertoevoer wordt gestopt (door de thermostaat). Hoe kan ik nu zorgen dat de badkamer wel van warmte blijft voorzien?

A

Anonymous

Guest
Begrijp ik dat je geen apparte unit hebt voor de vloerverwarmings slangen? Ik mag toch aannenem van wel.
Laat dat eerst even weten! Dan kan ik je verder antwoord geven.

A

Anonymous

Guest
Jawel, vanaf de CV heb ik eerst een gewone verdeler:
4x naar een radiator,
1x naar de vloerverwarming in de badkamer
1x naar een verdeler (met extra pomp en termostaat) voor de vloerverwarming in de huiskamer. De termostaat regelaar van deze heb ik aangesloten op de retourleiding.
De gewone termostaat hangt in de huiskamer en is aangesloten op de CV-ketel.

Kun je hier wat mee?

A

Anonymous

Guest
Ik zie al wat je niet goed hebt gedaan.
Volgens mij werkt jou vloerverwarming ook niet zoals jij gehoopt had. De oplossing volgt in de rest van mijn verhaal.
De vloerverwarming naar de badkamer had ook op de unit van de huiskamer vloerverw. aangesloten moeten zijn om de volgende reden.
Het water dat normaal gesproken naar een radiator gaat is warmer dan 50 gr.
en dat is de grens wat een vloerverw. slang mag hebben. Daarom zit er ook op de v.v.w. unit een apparte thermostaat.
Of je moet de ketelterperatuur op max 50 gr zetten (als dat kan). maar dan kan de vloer wel eens te warm worden, maar ook dan ben je er nog niet.
Omdat de ketel naar de kamerth. "luistert" zal hij op de door jou ingestelde kamer temp. uitgaan en geen warmwater meer naar de vloerverw. kunnen pompen.
Dit is op te lossen door op de kamer radiatoren therm. kranen te plaatsen en die in te stellen op de goede temperatuur. Die zullen dan sluiten als de ingestelde temp. bereikt is. De ketel zal blijven branden totdat de badkamer en huiskamer vloerverwarming unit de ingestelde waarde op de vloerverwarming unit heeft bereikt. Nu moet je de kamertherm.(aan de muur dus) op een hogere temp. zetten b.v. 30 gr.Daar zal de ketel dus niet meer op uit gaan.
Het plaatsen van therm. radiator kranen kan een nadeel zijn. Omdat die kranen met een veer er in werken kan het zijn dat ze gaan "dansen" als ze dicht gaan op de ingestelde temp. doordat de pomp druk blijft geven tegen de klep, dat geeft een rammelend geluid in de leiding. In dat geval moet je ALTIJD één andere radiator ( in de gang o.i.d.) open laten staan zodat het water kan blijven circuleren. Anders moet er een "bypass" ( of kortsluit) leiding aangelegd worden ergens tussen de cv. aanvoer en retourleiding en daar moet dan weer een regel kraantje in opgenomen worden. Ik hoop dat je mijn uitleg een beetje begrijpt anders moet je het nog maar laten weten.

A

Anonymous

Guest
De radiatoren zijn allemaal voorzien van een thermostaat (behalve in de badkamer), dat is dus geen probleem.
De vloerverwarming in de badkamer gaat eerst naar een designradiator (Dit om de temperatuur van het water te verlagen) en dan naar de vloer.
Overigens heb ik de watertemeratuur op de CV ingesteld op 45 graden. (is regelbaar).
Ik zat nu zelf te denken om de kamertermostaat (aan de muur) weg te halen. De temperatuur in de huiskamer wordt dan geregeld via de termostaat op de verdeler.
Vervolgens voor de vloerverwarming in de badkamer een losse thermostaat plaatsen die de waterdoorvoer regelt. (Dit schijnt te bestaan ).
Op deze manier moet de warmte overal goed te regelen zijn, ik vraag me dan alleen nog af of de cv-ketel niet constant blijft branden .
Alvast weer bedankt.

A

Anonymous

Guest
Als het warme cv. water via de digign radiator gaat en dan naar de vloer en dan pas via retourleiding naar cv. terug is het een soort grote radiator. Het water daarin zal niet erg afkoelen zolang als de kamerthermostaat "vragend" staat (dus de ingestelde temp. in de kamer niet bereikt heeft). Als die temp. wel bereikt is zal de ketel uit gaan en de badkamervloer en alle radiatoren weer koud worden. (maar dat had je al ontdekt :>). Volgens mij moet je nu alleen nog een therm. staatkraan in je disign radiator monteren, dan kan je de temp. in de badkamer onafhankelijk van andere radiatoren regelen. (muurtherm. op hoge stand). Die moet je natuurlijk niet weghalen, want nu kan je die nog instellen op nachttemp. of als je eens een weekend o.i.d. weggaat. Haal je hem weg dan moet je altijd iedere radiatorkraan afzonderlijk open en dicht draaien.
De cv. zal niet altijd blijven branden, maar wel zolang als er één of meer th. kranen "vragend" staan, dit betekend dus dat het in één van ruimten nog niet zo warm is als jij graag wil en omdat het water niet zo erg heet is zakl dat wat langer duren als je misschien gewend bent, maar je zal merken dat je in dit geval een behagelijkere ( is dit een goed woord?)warmte krijgt in huis.
Het risico van beschadiging aan je vloerverw. slang in de badkamer blijft bestaan ondanks dat je nu het cv. water op 45 gr. hebt ingesteld. Als we toevallig een héle strenge winter krijgen is de temp. van 45 gr. niet voldoende om het huis lekker warm te stoken. Het blijft het aller beste om te proberen of je je badkamer vloer toch op de vloerverwarming unit van de huiskamer aan kan sluiten.
Succes.

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan