Vochtige kruipruimte

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Omdat onze kruipruimte vochtig is willen wij hier schelpen storten. Maar aangezien de gehele vloer momenteel open ligt, hoeft het niet in de kruipruimte gespoten te worden en kunnen we dit makkelijk zelf doen. Nu is mijn vraag: hoe kan ik aan voordelig materiaal komen, zonder dat er gelijk een spuiter aan te pas hoeft te komen. Ik zit zelf te denken aan een tuincentrum, maar wellicht heeft iemand een betere oplossing. Sharon
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hallo Sharon, ik heb net een gehele houten vloer inc. draagconstructie (balken) in mijn huis vervangen en ik had ook last van vocht in de kruipruimte (plassen water op de bodem bij extreme regenval). Ik kon er dus ook bij zonder dat ik een bedrijf hoefde in te huren voor schelpenislolatie. Ik heb de (gewassen) noordzeeschelp gekocht bij de firma Spaansen in Winkel. Het is niet heel goedkoop, maar veel goedkoper dan eronder laten spuiten. Je kunt het los gestort laten brengen (goedkoopst, maar dan moet je wel de ruimte hebben) of in Big Bags. Ik heb voor 40 vierkante meter 7 zakken laten komen en was ongeveer 700 gulden kwijt. En het verschil is enorm. Het wordt kurkdroog. Let er wel op dat je niet meer over het gestorte schelppakket heen loopt, want dan verliest het zijn isolerende werking. Ik heb eerst mijn balken ingehangen en daarna de schelpen ertussen gestort met een kruiwagen. Daarna vlak geharkt. Ging best goed. Succes !
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi Marcel,
Kun je mij vertellen hoe het met de schelpen werkt? Nemen die het vocht op? wat als ze verzadigt zijn? Werkt het dan nog, of moeten ze in de winter vocht opnemen en in de zomer drogen?
Waar blijft dat vocht anders?
In mijn idee kan het niet werken.
Ik hoop dat je het me uit kunt leggen.
groeten, Henk
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Hallo Henk,

Weet niet exact hoe het werkt, maar dat het werkt is me duidelijk. Ik heb twee mogelijke verklaringen:
1; datgene wat jij zegt (opname in de winter en droging in de zomer) of 2; Als je onderin je kruipruimte water hebt staan (dus zonder schelpen) dan kan het water vrij verdampen en komt de waterdamp tegen je balklaag en zal daar condenseren. Dit condens zet schimmel (rot) in gang (niet alleen het condens trouwens, ook de waterdamp).
Als je nu een laag schelpen hebt, zal het vloeibare water dat in de onderste laag van je schelpenpakket zit wel verdampen, maar naarmate de waterdamp richting de (koudere) bovenste laag van het pakket komt, zal het weer condenseren op je schelpen (groot oppervlak per schelp !) en terug sijpelen naar beneden. Als je pakket dik genoeg is, zal er niet of nauwelijks waterdamp naar boven doordringen en je kunt het dus feitelijk als een dampscherm zien. Denk ik.

Of zoiets. Ik heb het niet ergens gelezen maar gepoogd met mijn natuurkundige achtergrond te beredeneren. Ik vind het zelf wel redelijk klinken. Maar ik kan het ook heel erg mis hebben hoor ! Misschien heb jij gelijk en zit ik over een paar maanden alsnog met drijfnatte schelpen omdat het verzadigd is ! Dat zien we dan wel weer.
Groet, MJ
 
Thread starter Similar threads Replies Date
A 3

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan