Voegen vervangen ivm vocht probleem

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb een achtergevel die vocht doorlaat omdat de voegen niet meer goed zijn. Er is al eens opnieuw gevoegd maar de nieuwe voegen vallen er weer uit. (de oude zijn een beetje groenig). Moeten de oude voegen uitgehakt worden, zo ja, hoe diep, en hoe doe je dat, met de hand of is er een machientje voor? En hak je dan niet per ongeluk stukken uit de steen?
Moet je de muur behandelen/schoonmaken voordat je gaat voegen en wat gebruik je het beste als leek voor de nieuwe voegen. (Ik zou er in een later stadium ook wel buitenstuckwerk overheen willen kunnen (laten) zetten....
Lampje
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Ten eerste is de vraag: wat voor voegwerk is het?
Er bestaat een machienthe on de oude voegen te verwijderen, nl een voegen kango.
dit moet voorzichtig gebeuren maar aangezien de voeg zwakker is als de steen mag dit niet zo'n probleem geven.
Als laatste dienen alle voegen stofvrij en schoon te zijn.
Dit kan je doen door middel van een oplossing van zoutzuur en water.
Als je zelf niet of nauwlijks gevoegd heb kan je dit het beste overlaten aan een vakman. Let er wel op dat dit het beste gedaan kan worden op een bewolkte dag zodat het niet te snel uitdroogd.
Goed vochtig maken van de gevel is ook wenselijk. Hoe langer het chemisch proces van de specie hoe harder de voeg zal worden dus ook minder waterdoorlatend.
Let er tevens op dat er geen insekten in de voegen kunnen komen zoals mieren.
Bij kalkvoegen kunnen deze kanalen vreten in het voegwerk waardoor er ook vocht in je huis kan dringen.
Impregneer zijn de meningen over verdeeld. Ik ben er zelf geen voorstander van, zeker niet om dit zelf uit te voeren.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
minimaal moet je voeg zeker 1cm diep zijn om opnieuw te kunnen invoegen.

De materialen die je gebruikt bij het opnieuw invoegen zijn.
Voegzand (geen metsel zand) metsel zand is te grof, en cement.

Je gebruikt drie delen zand en en één deel cement. voor het gemak (drie emmers zand en één emmer cement.

Nadat de muur opnieuw is ingevoegd, kun je deze behandelen met een coating. De coating moet het water weren, en toch kunnen ademen.

Als je toch kiest voor stucwerk, dan hoef je natuurlijk niet opnieuw in te voegen, dit is dubbel werk en heeft geen enkele zin.

Jammer dat ik niet weet waar u woont, anders bood ik me aan om uw gevel in te voegen. Ben 5 jaar voeger geweest.

suc6
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 0
E 8
L 1
V 0
A 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan