Wand voor tegels plaatsen

• Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
A

Anonymous

Guest
Mijn vriendin heeft een huurwoning waarin een moderne keuken zit met tegels uit min bedovergrootmoederstijd welke echter nog goed zijn. deze tegels mogen niet geschilderd worden dus ik zat te denken aan een andere oplossing, nl: er een wandje voor plaatsen. Ik dacht om dunne strips pruthout (vuren oid) op de voegen van de tegels wast te zetten en daar een plaat op de monteren. Ik zit met twee problemen:
- Ik moet om een kraan heen (warm en koud). Als ik daar direct omheen platen zet en afvul (of kit) vraag ik dan om vochtproblemen (condens)?
- Welk materiaal moet/kan ik kiezien? Zoals al vermeld moet ik rond een kraan en tevens achter een radiator. Bovendien kan de wand vochtig worden. Bij de radiator is de afwerking waarschijnlijk structuurverf (wordt niet nat), achter de kraan gewoon strak verven. Zelf zat ik te denken aan groene gipsplaat (plafond platen v badkamers) of 4-6mm MDF.

A

Anonymous

Guest
je kan het beste watervast muliplex gebruiken.ik zou zeker geen mdf gebruiken,want die kan niet zo goed tegen water.

A

Anonymous

Guest
is het niet mooier en praktischer omover de tegels heen te tegelen

A

Anonymous

Guest
Beste Harry,

Als eerste zou ik het met de huurbaas overleggen, dat je graag andere tegels over de bestaande tegels wil plakken.
Dit zou dan een verbetering zijn voor de keuken.Dit zal hij echt niet verbieden.Mocht hij hier toch problemen mee hebben dan zou mijn voorkeur naar Wedi afbouwplaten gaan, dit zijn isolatieplaten met aan weerzijden cementgebonden weefsel.Hierover kun je zonder problemen over heen tegelen.( Voordeel ten opzichte van hout is dat het niet werkt en gaat rotten.)

Succes Cor.D

A

Anonymous

Guest
Hallo Cor en brabo,

De huurstichting heeft uitdrukkelijk verboden iets met de tegels te doen (op schrift). Dus varianten als er over heen tegelen, verven o.i.d. is not done. Het enig alternatief wat ze boden was opnieuw tegelen (door henzelf gedaan) tegen bijbehorende vierkantemeter prijzen, en het zijn nogal wat vierkantemeters. Momenteel voor ons dus onbetaalbaar en bovendien: het blijft wel een huurhuis dus zelf alle kosten dragen is wat krom.

Cor, ik zal eens kijken naar die WEDI platen. Zou je die als basis gebruiken voor tegelen alleen (raamwerk er onder?) of ook voor stucwerk?

Weer bedankt.

A

Anonymous

Guest
Een vrijstaande voorzet wand voor de tegels van wedi platen is zeker een goede oplossing. Wat is de reden dat er niets met de tegels mag gebeuren? Ik bedoel dit komt je wel af en toe tegen dat iets niet beschadigd mag worden omdat het b.v. opgelegd wordt door de architect of in dit geval een wand met witjes is. Maar dan mogen ze er zelf ook niets mee. Tenzij ze de tegels er voorzichtig af halen nummeren en opslaan.

A

Anonymous

Guest
Ik heb geen idee waarom er niks met de tegels mag gebeuren. Ze houden echt alles af, behalve dat ze het zelf vervangen. Een architectonisch reden heeft het dus niet. Misschien dat ze ivm resultaten uit het verleden bang zijn dat mensen het verklooien. Echter het definitief leggen van vloertegels, weghalen/verplaatsen van deuren en kozijnen, verhangen van radiatoren en weet ik al niet meer, waar je echt wat aan fout kan doen, mag wel. Zonder verklaring hoe je het gaat doen... dus ik zit ook met grote vraagtekens maar krijg geen eenduidig/duidelijk antwoord van de woonstichting.

- Hoeveel ruimte adviseren jullie om te nemen tussen de tegels en de platen? Het liefst hebben we zo weinig mogelijk ruimte verlies, dus ik dacht zelf een raamwerkje van ong 1cm dik te maken, of is dat not done?
- En WEDI platen gebruiken voor tegelwerk of ook voor sierpleister?, wat (ook gezien de kosten) eigenlijk de eerste optie is.

Alweer bedankt!

A

Anonymous

Guest
Die platen kunnen ook voorzien worden van een pleisterlaag. Een dun raamwerkje van b.v. die 1cm moet gewoon kunnen.

A

Anonymous

Guest
Beste Harry,
Sorry voor de late reactie,ik zit niet zoveel achter de computer.
Je kunt deze platen ook zonder een raamwerk op de tegels vastzetten,en de platen op diverse plaatsen te dotteren met lijm of kit,met de platen kan niets gebeuren deze kunnen tegen vocht. Om de kraan zou ik even afkitten.En Tnimble heeft gelijk je kan deze platen ook voorzien van een pleisterlaag.

Groetjes succes

(PS:en nu aan de slag)

A

Anonymous

Guest
Beste Cor,

Dank voor je reactie. Dat die iets vertraagd is maakt niet uit, er is toch zat te doen. Alle 4 de paasdagen wezen stuken, pleisteren en tegelen... maar het einde is in zicht dus volgend weekeind komt de keuken.

Nog even een puntje; wat voor kit zou je gebruiken om het semi-permanent te bevestigen? Het moet wel een paar jaar blijven zitten, maar als de volgende bewoners willen dat we het weghalen moet dat kunnen zonder de tegels te beschadigen. Ik dacht zelf dat montage kit wel eens te sterk kon zijn en overweeg siliconenkit te gebruiken. Of beter nog een ander?

Weer dank!

A

Anonymous

Guest
Hoi Harry,

Ik zou kiezen voor een kit dat elastisch blijft i.v.m. verwijderen.
Maakt niet uit wat,maar van te voren wel goed ontvetten.

Groetjes Cor.

A

Anonymous

Guest
Okee, bedankt Cor, kunnen we ook hiermee verder!

Groet

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan