waterleiding

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,

In mijn huis zitten oude (opbouw) waterleidingen met een buitendiameter van 27mm. Het zijn metalen leidingen, met (schroef-)koppelingen die volgens mij door een pijpfitter zijn gemaakt (met apehaar ertussen).
Ik wil een deel van die leidingen (i.v.m. vervangen van een keukenboiler) vervangen door koper. Hoe maak ik een koppeling tussen de oude leiding en een 12mm koperbuis ?

Dank voor het antwoord,
Wouter
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Is het niet toevallig een verwarmingspijp die je voor je hebt? Ik vraag het maar gewoon hoor, want meestal wordt een 28 mm pijp gebruikt voor het aanleggen van verwarmingen. Kijk ook even of het niet toevallig 28 mm is ipv 27 mm, want 27 mm ken ik niet als standaard maat....

Mocht het 28 mm zijn en geen verwarmingsbuis, dan kun je in de gemiddelde bouwmarkt wel een koppeling krijgen. Ik geloof niet dat het in 1 keer kan van 28 naar 12, maar daar is vast wel iets op te verzinnen.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank voor het antwoord !
Ik weet niet door wie die leiding is aangelegd, maar de keukenkranen zitten erop aangesloten (er direct in geschroefd op een T-stuk).
Ik het idee dat de leiding er ergens in de 50-er of 60-er jaren is aangelegd.
Ik zal die maat nog eens controleren...
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Waarschijnlijk is oude het 3/4 duim stalen gefitte buis. Daar zijn wel hulpstukken voor van 3/4 duims naar 1/2 duims en dan van 1/2 naar 15 of 12 mm.
Verkrijgbaar bij elke bouwmarkt.
De gefitte onderdelen zijn waterdicht gemaakt met vet hennep. Je kunt ook Teflon tape gebruiken.
(1 Duim = 1 inch = 2,54 cm)

Ga anders eens langs bij een loodgieter, die hebben vaak wel van deze hulpstukken + gratis advies. Daar kunnen ze je beter helpen dan bij een bouwmarkt. En het is nog vaak goedkoper.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
(1 Duim = 1 inch = 2,54 cm)

ben ik toch nog even nieuwsgierig...

Als 1 Duim 2,54 cm is, hoe kan het dan zijn dat de draad op een 27 mm pijp 3/4" is?

Als je dat uitrekent zou je uitkomen op zo'n 19 mm, terwijl de draad en de buis dezelfde diameter hebben.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Ik zal uitleggen hoe dat zit.
1 inch is echt 25,4mm
Bij (oude maten)stalen buizen worden nog Engelse maten gebruikt. Bij schroef-draad, hier hebben we het over zg. Whitworth gasdraad of bevestigings-pijpschroefdraad wordt voor de dia. de pijpdoorlaat aangegeven en die is in dit geval +/- 25,4 mm. het verschil zit hem in de wanddikte . Hoe groter de dia. hoe dikker de wanddikte.
Begrijp je het een beetje?
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Vroeger werd inderdaad de binnendiameter aangegeven, de hierbij opgetelde wanddikte gaf een bepaalde buitendiameter. Door materiaal verbeteringen werd de wanddikte dunner gemaakt waarbij men de buitendiameter hetzelfde liet (anders past n.l. niets meer op elkaar ) maar dat de binnendiameter vanzelfsprekend groter werd.Vandaar dat een 1 duimse leiding geen 25,4 mm binnendiameter heeft maar iets meer.
 
  • #8

Sleepwalker

New member
Mooi verhaal, maar het klopt niet. Voor iedereen die (toevallig op dit draadje komt):

De Nederlandse vertaling van een inch is inderdaad een duim.
Dit geldt echter niet voor installatiediameters. Dat staat beschreven in ISO-NEN 1127. Het teken " wordt hier gebruikt om aan te geven dat het duim is. Dat schept verwarring omdat het bij installaties niet hetzelfde is als de inch die (buiten de installatietechniek dus) hetzelfde teken gebruikt.

1" oftewel 1 duim is in de installatie 33,70mm. Dat beantwoord ook de vraag hierboven van ¾". Dat is inderdaad bijna 27mm. 26,9mm om precies te zijn.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan