Zaagtafel

  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo, ik heb een vraag over het aansluiten van een driefase zaagtafel (2kW). Moet dit over de aardlek ? Die slaat er elke keer uit namelijk en ik heb de neiging om het spul om de aardlek heen te leggen. Maar dan ben ik wel een stuk veiligheid kwijt. Is een aardlek wel geschikt voor 380 V ? De elektricien heeft het zo aangelegd, maar de leverancier van de tafel vind dat niet de bedoeling. Hij zegt dat het zonder aardlek moet worden aangesloten.

Mag dat ? Kan dat ? Moet dat ?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Als de zaagtafel vervaardigd is uit ijzer, onderstel en werkblad dan moet deze voor alle veiligheid geaard zijn en via de aardlek verlopen.

Dan is een aardlek voor 400v nodig. gereedschappen en andere 400v apparaten hebben een hogere spanning, als deze spanning door een gewone 230v aardlek gaat dan slaat deze af zoals bij u nu het geval is.

Veiligheid is hier van toepassing.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Inderdad moet alles tegenwoordig via de aarlekschakelaar lopen. Als je al een 3-fase aansluiting hebt, zal de aarlekschakelaar waarschijnlijk ook al 3-fasen zijn. Tussen de nul en een fase staat 230 V~, tussen de fasen onderling 400 V~. Dus je hoeft in dat geen speciale aarlekschakelaar te hebben.
Kijk wel of je inderdaad 3-fasen aansluiting hebt.
Wat je kunt doen is een zgn Fornuisgroep met 3 fasen aanleggen en deze gebruiken voor je zaagtafel.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Koop een aardlek die minder gevoelig is, dan ben je veilig bezig en toch praktisch
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan