zwarte draad

nelis

New member
hallo

aan de onderkant van mijn muur zitten twee uit-ingangen waaruit beide gaten één zwarte draad steekt. enig idee waar dit voor dient ? ik lees op de site dat een zwarte draad een schakeldraad is ?

bedankt

groet

nelis

Kees

New member
Een zwarte draad is, wanneer het om de 230 V netspanning gaat, inderdaad de schakeldraad.

Ik heb echter geen idee wat je bedoelt met:
aan de onderkant van mijn muur zitten twee uit-ingangen waaruit beide gaten één zwarte draad steekt
Wat bedoel je met "twee uit-ingangen" en hoe ziet dat er uit, kun je het beschrijven?
In welke ruimte zit het?
Misschien kun je een afbeelding plaatsen?

nelis

New member
227_zwarte__draden_1.jpg

hallo kees
dit is de situatie betreffende de zwarte draden. hopelijk is deze foto duidelijk, mvg niels

Kees

New member
Is dit misschien in een keuken? (Ik vroeg niet voor niets in welke ruimte het zit...)

Het zou dan kunnen zijn dat deze draden bedoeld zijn als "trekdraad" voor een eventueel aan te sluiten elektrisch apparaat (kookplaat, fornuis, boiler e.d.).

In dat geval zit de andere kant in of in de buurt van de groepenkast.

Denk eraan: de draad is geen échte trekdraad (te zwak). Indien je een van de buizen wilt gebruiken voor een te trekken VD-bedrading, trek dan eerst mbv van de zwarte draad een echte trekveer (of-nylon) door de buis, en pas daarmee de echte draden.

Indien het niet in een keuken zit heb ik geen idee waarvoor dit bedoeld is. Misschien kun je eens voorzichtig de draad heen en weer halen, en in andere dozen (of in de groepenkast, voorzichtig!) kijken of er wat beweegt.

nelis

New member
nee het is geen keuken. het is in de slaapkamer.

er zijn al wandcontactdozen geplaatst in de slaapkamer, dus kan t een aansluiting zijn voor tv / radio ?

mvg niels

Kees

New member
De zwarte draad zelf is beslist geen CAS-aansluiting voor TV/radio.
Daar wordt coaxkabel voor gebruikt, dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Maar het kan natuurlijk wel een leidingbuis zijn, die bedoeld is om een TV-kabel of een telefoonaansluiting te leggen naar de meterkast.

Bij (redelijk...) moderne huizen wordt vrijwel alles op dat gebied centraal naar/van de meterkast getrokken. Je zou kunnen in die meterkast kunnen kijken of je iets ziet bewegen als er voorzichtig een beetje aan die draden getrokken of geduwd wordt. Een tweepersoonsklus dus. :wink:

Voorzichtig, want als je de draad te ver trekt heb je er niets meer aan!

nelis

New member
bedankt voor je hulp !

het is idd een leidingbuis naar de meterkast.
daar zitten twee aansluitingen voor tv/telefoon die gebruikt kunnen worden

mvg niels

Forum statistieken

Onderwerpen
3.449
Leden
13.487
Nieuwste lid
Ruudadmin
Bovenaan