Condens op ramen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Het is weer herfst en dat betekent ook weer condens op de ramen.

Ik heb een huis uit 1906 met enkelglas.

Geen CV , dat was een bewuste keus omdat alle mooie houten elementen dan zouden verdwijnen achter radiatoren.

We hebben dus flink grote gaskachels bij de schouwen.

Veel ruimte , hoge plafonds en genoeg kieren en manieren voor verse lucht om in de kamers te komen.

Maar toch weer steeds beslagen ramen en dus druppels langs het houtwerk! In de slaapkamer is het het meest irritant.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem wat kan verminderen?

Is het beter om de kamers goed warm te maken of juist niet?

En een raam open zetten in de slaapkamer als het stormt of koud is lijkt ons ook niks.

Advies en tips zijn zeer welkom!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
De Condens op je muren zal lastig zijn maar dat op je ramen is heel normaal voor enkel glas. Ons huis is half dubbel/half enkel glas en het enkele glas blijft beslagen. Dit komt door het groote temperatuur verschil tussen binnen en buiten. Kijk maar als je een ruit droogmaakt is hij binnen enkele minuten weer beslagen.'T is een investering maar dubbelglas biedt al gedeeltelijk een oplossing voor jou probleem. Verder omdat wij ook een oud huis hebben zul je eens op jacht moeten gaan naar ruime kieren tussen bv. vloerplanken, kozijnen en muren. 'T zal een rotklus worden maar ik heb zelf gemerkt dat hoe meer je dicht hoe meer het helpt en in oudere huizen zoals wij die hebben komt toch altijd wel ergens frisse lucht naar binnen..succes
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Beslagen ramen kun je vrijwel niet tegen gaan met ongeisoleert glas. Een eerste is vvoldoende ventulatie en voldoende stoken zodat de relatieve vochtigheid niet al te hoog is. Gaskachels brengen vocht in de ruimte vooradoor extra geventuleert moet worden. Een belangrijke extra bron van vocht zijn kelder en kruipruites deze moeten heel goed geventuleert zijn controleer of de rooster niet geblokeert zijn en zort dat er geen open kieren tussen een kelder / kruipruimte en de kamers zijn.

Wil je af van het beslagen glas en ook minder stookkosten hebben kun je het beste het glas vervangen voor isolatie glas. voor oude huizen is dubbelglas feitelijk niet geschikt de sponningen kunnen de dikte van het glss niet aan, het is te zwaar en isoleert te veel waardoor je een grote vochtbelasting op de muren krijgt. Er zijn 2 andere soorten glas die wel geschikt zijn. Dat is enkelglas met een isolerende coating of vacuumglas van b.v. Van Ruysdael glas.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Dank voor de informatie!

Voorzetramen zijn dus naar jouw idee geen optie? En dikker glas helpt dan waarschijnlijk ook niet?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Voorzet ramen en isolatieglas aanbrengen is voor de censvorming symtoom bestrijding en neemt de oorzaak niet weg. Wel verhoogt het de isolatie van je woning en dat is goed.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Hoi Klusmax, ik moet me enigzins aansluiten bij ntimble. Voozetramen kan naar mijn idee wel, doch je moet wel ergens ventileren.! In een huis/gebouw zijn altijd de ramen de grootste isolatie stoornis. Je moet ook even kijken, hoe het met je muren is ! heb je die wel of niet geisoleerd ? Hoogwaardige isolatieglas plaatsen heeft geen zin als je muren ook ongeisoleer zijn. Een tussenweg is dan bruikbaar. Je moet wel bedenken dat vocht altijd in een huis zit en er ook hoort. Je moet er alleen voor zorgen dat het zich nergens op kan afzetten ! dus op muren,ramen & vloeren. die 3 dingen moet je dus voldoende isoleren en/of ventileren! inzake je vraag, van dikker glas, dat heeft niet veel zin, je moet een koude-brug (isolator) inbouwen ! dus geisoleerd glas. Ik zelf heb enkel glas vervangen door geisoleerd glas in dezelfde sponning. je krijgt aan de buitenzijde alleen dan opdek-latten te zien! het minimale (standaard) verkrijgbare glaspakket is dan 15mm ! succes
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
Heb je de gaskachels al eens gecontroleerd? Als een van de kachels een rookgasafvoer heeft die niet in orde is, krijg je veel condens in huis. Dat heb ik namelijk al eens meegemaakt. Hierbij ga ik er vanuit dat de kachels hun verbrandingslucht uit het huis halen en aangesloten zijn op een conventionele schoorsteen. Het lijkt mij verstandig en veilig om deze oorzaak eerst uit te sluiten. Bij een slechte rookgasafvoer loop de de kans op koolmonoxide, wat al snel dodelijk is. Ook heb je bijvoorbeeld kans op hoofdpijn.
 
  • #8

stefansl

New member
Hallo allemaal,
We hebben pas een huis gekocht (1975) en hebben hetzelfde probleem.
Niet heel ernstig maar wel vervelend. Alleen aan de westkant van de bovenverdieping trouwens.
In de auto hebben we het opgelost met een Bison vochtvreter, scheelt een hoop ellende in de ochtend!!
Is dit misschien een tijdelijke oplossing???, uiteindelijk komt er wel dubbelglas.
't Is misschien erg simpel maar wie weet.....
 
  • #9

juul

New member
Wij hebben ook dat glas, even kijken welke kant stroef is. Bij ons is het ook drama.
 
  • #10

jlmglas

New member
juul":hzyz0aqn zei:
Wij hebben ook dat glas, even kijken welke kant stroef is. Bij ons is het ook drama.
Voorzetramen zal ook niet helpen gaat ook condens tussen zitten en met je ramen schoonmaken moet je ze steeds erafhalen je kunt het verhelpen door dubbelglas met ventlatieroosters te plaatsen
als je zelf handig genoeg bent om glas te plaatsen moet je maar eens kijken in de webshop van www.jlmglas.nl je typt de glasmaat in en zie direct wat het gaat kosten en word nog thuis gebracht ook.
:lol:
 
Thread starter Similar threads Replies Date
S 0
G 1
A 2
A 1
A 4

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan