22W CV-pomp wel sterk genoeg?

  • Onderwerp starter technocad
  • Startdatum
  • #1

technocad

New member
Via een houtkachelbedrijf heb ik een houtkachel gekocht, die ook de radiatoren verwarmt. De CV-ketel neemt het over wanneer de houtkachel niet gestookt wordt.

Het vreemde is dat de houtkachel de radiatoren en de vloerverwarming in de achterkamer niet warm krijgt. Alles is meerdere keren ontlucht, maar het warme water komt niet verder dan het oranje verdeelblok van de vloerverwarming(dus nog boven de vloerverwarmingpomp). Als ik de CV-ketel aanzet, wordt wel alles warm.

Zou het kunnen liggen aan de te overbruggen lengte?(het huis is 20m lang, met de houtkachel in de voorkamer). De CV-pomp die het koude water door de kachel jaagt, is een Grundfoss alpha A22Watt.


Situatie:
-25KW cv-houtkachel in de voorkamer
-22W cv-pomp op de invoerleiding van de kachel
-8 radiatoren verdeeld door het huis (worden warm)
-vloerverwarming met cv-pomp in de achterkamer (warm water komt tot boven het oranje verdeelblok)
- 3 radiatoren in de achterkamer(worden niet echt warm)


Feike
 
  • #2

marcel

New member
Vermoedelijk raak je veel pompvermogen kwijt via stroming door de warmtewisselaar wisselaar van de cv-ketel..
Of je hebt de cv-installatie niet goed hydraulisch ingeregeld, waardoor je veel circulatie verliest over de eerste radiatoren...
 
  • #3

technocad

New member
bedankt Marcel, ik denk dat ik m.b.v. je antwoord het probleem heb kunnen vinden! Aan de temperatuur van de leidingen op verschillende plaatsen te meten, lijkt het erg alsof water door de CV-ketel gepompt wordt(in eigenlijk de verkeerde richting). Het hete water gaat uit de kachel door de CV-ketel weer naar de kachel. Ook worden een paar radiatoren warm, maar met name de CV-ketel...

Ik wil dus een terugslagklep in de uitgaande warme leiding van de CV-ketel zetten. Is het verstandig om hiervoor een veerbelaste klep te gebruiken of een 'zwaartekrachtklep' om de pomp in de CV_ketel niet teveel te belasten als deze aanstaat?
 
  • #4

marcel

New member
veerbelaste keerklep plaatsen is prima
maar misschien in de ingaande retour, i.v.m. hete water...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan