Gipsplaten glad afwerken

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo medeklusers,

Ik heb in een voorkamertje het plafond en een muur met gipsplaten met ronde hoeken afgewerkt. Zitten allemaal mooi vlak naast en tegen elkaar.

Nu is mijn vraag: Hoe krijg ik deze naden en schroefgaten en dus de hele oppervlakten het beste mooi strak?

Ik heb speciaal vulmiddel voor het plafond gekocht waarop uitdrukkelijk staat dat ik alleen dit hoef te gebruiken en geen gaas nodig heb.

Aanbrengen,gladschuren,platen voorstrijken en latexen maar.

Kan ik dat ook niet met de muur doen?

Als ik er gaas op aanbreng dan krijg ik toch juist een dikteverschil? En moet ik dan juist niet veel meer gaan aansmeren en schuren om dat weer vlak te krijgen?

Het wordt een muur waar een bureau tegen staat dus er zal niet echt veel tegen aan bewogen worden.

Tips,ervaringen zijn weer van harte welkom!
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Eigenlijk ben je al verkeerd begonnen. Je had gipsplaten moeten gebruiken met speciale (dunnere) zijkanten,waar je dan het gaas op kunt plakken. Als je dat vervolgens afstrijkt met het vulmiddel,is het gaas niet meer te zien.
Ik denk, dat als je het nu met deze platen gaat proberen, de naden zeer waarschijnlijk gaan scheuren. Het zou nog beter zijn geweest,als je de platen niét trgrn elkaar had geplaatstt,maar met een paar mm ruimte. Dan duw je als het ware het vulmiddel in de voeg. Nu smeer je het er alleen maar bovenop.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dank voor je advies. Maar zoals ik al schreef heb ik platen met ronde kanten gebruikt en had dus wel degelijke ruimtes voor opvullen. Zijn er wel echt gladde en rechte platen dan waar je geen naad mee hebt?

In ieder geval is het me gelukt om alles strak en spiegelglad te krijgen. Alleen wel even advies gevraagd en gekregen van een stucadoor.Die zijn op deze site waarschijnlijk nog niet aangemeld. ;-)
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Wat was het antwoord van je stucadoor?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Het advies van de stucadoor ( die m'n buurman kende ) was de naden met Rigips gipsplaatvuller te vullen,zo ook de schroefgaten. Laten drogen,herhalen.Weer laten drogen en daarna een speciale Rigiplast toplaag aanbrengen en die weer glad schuren. En inderdaad , het resultaat is perfect. Hij legde me uit dat omdat ik brede planken heb gebruikt om de platen op vast te zetten er eigenlijk geen beweging van de platen onderling mogelijk is waardoor de bovengenoemde oplosing werkt.

Het was eigenlijk een bevestiging van het plan van aanpak dat ik zelf ook al had,maar een mens kan altijd nog nieuwe ideeen opdoen.

Is er wel kans op speling,beweging dan moet je wapeninsgaas gebruiken.

Hopelijk heb je er wat aan.
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Een beetje eigenaardige conclusie dat als je ze op brede planken vast schroeft ze niet meer kunnen gaan inschuren. Dit in schuren gebruikt door de trekkrachten bij het krimpen van het meretiaal. Dit wordt veroorzaakt door temperatuur en luchtvochtigheid variaties. Zelfs een volledig uit 1 stuk gegetoen betonnen muur de de hoek omgaat werken de delen onafhaneklijk van elkaar. Ook over de gehele lengte op elkaar gelaste matelen blijven onderlng werken. Omdat ze echt geen kant op kunnen trek het danmaar krom. Dus die gipsplaten worden nu ook nog steeds dikker en dunner, en breder en smaller.
 
  • #7
A

Anonymous

Guest
en over een jaar komen de scheuren erin als je de naden niet wapent. De planken waar de platen op zitten gaan ook werken dus dan trekt de complete constructie scheef!
 
  • #8
A

Anonymous

Guest
- Donderdag 22 september 2005, 16:51 - geen reacties


Grappig dat jullie nu opeens met allerlei tips komen terwijl mijn bericht er al een tijd op stond voordat er uberhaupt op werd gereageerd. Ook zo fijn optimistisch allemaal.

De stucadoor heeft zijn tips gegeven vanuit zijn ervaring en expertise.Hij doet dat werk dan ook pas 19 jaar. ;-)

Daarop vertrouw ik en heb ik ook gehandeld.

Hij had ook kunnen aanraden om alsnog gaas te gebruiken,dat was totaal geen moeite geweest om te kopen. Maar omdat hij het geheel heeft bekeken en er met flinke kracht tegen heeft geduwd was zijn advies zoals ik eerder heb vermeld.

Kromtrekken ben ik niet echt bang voor omdat de planken bij mijn oom zolang als ik kan herinneren op zolder hebben gelegen.

En tot nu toe is er geen barstje of haarscheurtje te zien terwijl er al ruim een week 3 boekenplanken aanhangen met heel wat kilo's aan gewicht.

Maar alsnog bedankt hoor.;-)
 
  • #9

Marc M

New member
Hallo,

Ik heb ook gewerkt met de genoemde produkten. Dus eerst rigipsplafondplaatvuller en daarna een laag rigiplast. Daarna een laag voorstrijk en latex. Het lijk nu alsof de voegen alsnog iets gekrompen zijn.

Kan ik ze nu nog een keer vullen met rigiplast en schuren, voordat ik een volgende laag latex aanbreng?

Groetjes,

Marc
 
  • #10

de wout

New member
dat kun je inderdaad doen ,maar ik kan uit je verhaal niet opmaken wat voor vuller je hebt gebruikt,is dit vuller waarbij je wapening nodig hebt of de zgn uniflot waarbij dit niet noodzakelijk is?
als het eerste het geval is moet je er een gaasje overheen plakken zgn fiba tape daarna een dun laagje vuller hierna een laagje rigiplast als beide goed zijn gedroogd even licht opschuren met korrel 100 en verven maar
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan