glas in lood herstellen

  • #1
A

Anonymous

Guest
Is er iemand die ervaring heeft met het herstellen van glas in lood?
Waar koop je de materialen zoals kit en soort lood dat je moet gebruiken.
dank voor de info groet Eric
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi Eric,

Ik ben net terug van de glas-handel, omdat ik met dezelfde vraag zit. Er zijn nog wat vragen, maar ik kan je in ieder geval iets vertellen.

Om te beginnen moet je het glas uit elkaar halen en (bij buiten glas) de kit verwijderen en verder het glas oppoetsen. Bij de vakhandel (glashandel bijv.) kun je verschillende profielen krijgen. Het H-profiel geeft je de mogelijkheid glas aan beide kanten van het profiel te monteren. Het N-profiel is voor de uiterste randen (buitenkant). En het Y-profiel heeft dezelfde functie als het N-profiel, met die verschille dat deze is bedoeld als je het glas wil laten 'ingieten' in dubbel-glas. (Kosten ongeveer 80 Euro/m)
Doe dit laatste in overleg met de glas-handel; je moet je glas-raam nl. 25mm kleiner maken t.b.v. het extra materiaal van het dubbel-glas

Voor de grote oppervlakten heb je speciale H-profielen met een stalen kern; deze geven extra stevigheid i.v.m. doorbuigen van de glas-plaat.

Ook heb je een speciale soldeerbout nodig om te kunnen solderen; eentje die constant op dezelfde temperatuur blijft.
Ook zijn er bepaalde knip-tangen en andere gereedschappen te koop. Voor adressen de glashandel of goude gids.

Voor de reconstructie ga je als volgt te werk. Je legt het glas op een vlakke plaat met een opstaande rand aan het einde waar je de profielen tegen aan legt. Schuif het glas erin en een volgend profiel er weer tegen aan. Klop dit geheel voorzichtig met een hamertje aan en spijker er een latje voor zodat het niet meer kan verschuiven. Maak nu de soldeerverbinding en gebruik hiervoor een soort hechtings-vloeistof.(Gelijk aan S-39 bij het solderen)

Als je bepaalde stukjes van je glas wil vervangen, kom je vaak terecht bij een glas in lood zaak. Deze hebben vaak nog oude stukken glas staan. Als je goed kijkt zal je waarschijnlijk willekeurige
"streepjes" door je glas zien lopen. Dit heet geloof ik 'Kathedraal-glas' en is ook nieuw te verkrijgen, maar erg duur.

Wil jij je glas in een buiten kozijn zetten, dan moet je de naden tussen het glas en het lood 'inwassen' met een bepaalde soort kit.

Dit is alles wat ik nu weet, maar ik ga zeker nog op een cursus voor de feine kneepjes van het vak.

Succes, Dinand
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Dinand dank voor je uitgebreide info.
Ik heb een binnendeur met veel kleine raampjes, in het midden zijn er twee stuk 26 x 13 cm het oude glas is eruit nu nog twee nieuwe er in monteren. dat is niet eenvoudig te doen. Ik zal ook naar de glashandel gaan om te kijken wat ze voor een advies voor mij hebben. vast bedankt als ik wat meer weet laat ik het je weten.
Groet eric
 
Thread starter Similar threads Replies Date
R 1
S 0
A 3
A 3
A 5

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan