reparaties

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik heb aan de westzijde van m'n huis schimmel op het behang. In de buitenmuur zitten drie grote ventilatieroosters, het is een holle spouwmuur. De schimmel komt alleen voor achter dichte elementen (bv bank). De schimmel komt alleen onderaan voor (tot 30 cm vanaf de vloer). De kamer is met cv verwarmd en het raam kan ventileren. Hebben jullie tips om te onderzoeken wat de oorzaak hiervan is?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Controleer op de spouw van de muur wel goedventuleerd. Omdat het op zo'n 30cm van de vloer zit kan het optrekkend vocht zijn of een onderop niet ventulerende spouw. Dit laatste komt nogal vaak voor omdat tijdens de bouw veel trep in de spouw is gegooit (afval en valspeci tijdens metselen).

Tip: zet meubels altijd een stuk van de muur af.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Misschien moet je de relatieve vochtigheid in huis eens meten, ik vermoet dat een open raam alleen niet voldoende ventileerd.
beter is om dan een mechanische ventilator te plaatsen zodat ook bij wind stil weer een minimale ventilatie plaats vindt.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
oke bedankt voor de tips ik ga er verder mee aan de slag

ik denk dat er troep in de prouw is gevallen omdat het kozijn dat daar dicht in de buurt zit een half jaar geleden is vervangen maar hoe kan ik nu dit probleem op lossen?
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Je kun met een haaksesllijper of een plat beiteltje een of 2 stenen onder aan weg halen, schoon maken en de stenen terug metselen en afvoegen. Is minder werk dan het kozijn er uit halen en via die weg het er uit halen.

Wel even handig om te kijken of dit het geval is. Vaak kun je met een klein speigeltje (b.v. zo'n ding als de tandards heeft) en een goede lamp de spouw via de ventulatie aan de buiten kant controleren.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.462
Berichten
8.964
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan