Veschillende warmtes in huis oplossen door thermostaatkranen

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Beste,

Ik ben nieuw op de site en zit met het volgende probleem.

Ik heb een split-level woning waarbij de woonkamer op de 3e etage is. Nu zit daar een thermostaat die de temperatuur regelt. Eenmaal op de gewenste temperatuur in de woonkamer betekent dat de andere kamers niet meer verwamt worden.

Nu is het, zeker in deze tijd van het jaar, in de entreehal verschrikkelijk koud (zo'n 17 graden).Deze kou trekt via de trappen naar boven wat niet aangenaam is. Echter zolang de temperatuur in de woonkamer op het gewenste niveau blijft, slaat de ketel niet aan.

Nu wil ik graag in de hal dat de verwarming daar extra warmte geeft om de kou niet naar boven te laten trekken.

Is dit met thermostaatkranen in de hal te realiseren en zo ja, hoe? Of moet ik aan een andere oplossing denken? Hetzelfde probleem doet zich voor in de werkkamer waar de temperatuur bij lange na niet de woonkamerthermostaattemperatuur heeft.

Ik hoor graag van jullie,

Groet,

Roy
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Het probleem lijkt te worden veroorzaakt door een te grote verwarmingscapaciteit in de woonkamer. Dat is gemakkelijk te controleren door in de woonkamer een gedeelte van de radiatoren dicht te draaien. De overgebleven radiatoren moeten dan al het werk doen en blijven aan de ketel warmte vragen.Ik neem aan dat in de hal en werkkamer radiatoren van voldoende capaciteit aanwezig zijn. Als dat zo is zullen deze nu ook warm worden en ook langer warm blijven. Radiatorthermostaten werken alleen maar als de capaciteit van de radiatoren groter is dan de warmtebehoefte. Als mijn testje werkt, dan is de enige oplossing kleinere radiatoren in de woonkamer.

Succes, Hein
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
je kan dit probleem heel gemakkelijk oplossen door weersafhankelijk te gaan stoken
dit houd in dat je overal thermostaat kranen plaatst en met deze kranen kun je dan de temp in de ruimte bepalen
voor verdere info vraag de instalateur die kan hier meer over vertellen

suc6
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Inderdaad zal het probleem opgelost zijn als je op alle radiatoren thermostaat kranen plaats. En dan per ruimte je therm.staat kraan afstellen op de temp. die jij prettig vind. Daar zit dan wel even een uitleg bij. Je zal de kamerth. altijd "vragend" (b.v. 24-25 gr.) moeten laten staan dus beduidend hoger als nu, dan zal de ketel niet meer afslaan waardoor ook de andere radiatoren afkoelen. Een klokthermostaat is hier wel heel erg prettig, dan kan je instellen wanneer je het hele huis minder warm wil hebben. B.v. s'nachts en als er overdag niemand thuis is. Laat het huis dan niet te ver afkoelen want dan duurt het weer te lang voordat het "lekker warm" is. Ook kan je gelijk de keteltemperatuur lager afstellen 40-45gr. Het voordeel hiervan is dat de ketel niet meer staat te "loeien" als hij aangaat maar veel geleidelijker het water op temp. houd. Probeer ook eens uit (als je bovenstaande al hebt) om niet te veel te pendelen met de temperaturen. Het mag gek klinken maar als je een tijdje hebt geëxperimenteerd zal je merken dat je huis overal aangenaam warm is en dat je dan niet echt meer gas verstookt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan