3 fase aansluiting

  • #1
A

Anonymous

Guest
We gaan de keuken verbouwen en hebben een inbouw halogeen fornuis met 3 fasen aansluiting en een oven met een normale 220 V stekker gekocht. Beschikbaar om aan te sluiten heb ik 3 fasen 'uit de muur'. Kan ik nu gewoon vanuit een van de 3 fasen en de 0 een normaal stopcontact fabriceren en het fornuis normaal op de 3 fasen draden aansluiten? Zo ja, is de selectie van de fase voor de oven dan heel belangrijk in verband met de gelijkmatige belasting van de fasen?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
P.S. Is de fasevolgorde bij de aansluiting van een halogeenfornuis belangrijk?
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
In theorie zou het mogelijk zijn maar ik zou je toch willen adviseren om een aparte groep vanaf de meterkast te maken t.b.v. de oven. Dit om overbelasting en gevaarlijke situaties te voorkomen. De aansluitvolgorde van een 3 fase kookplaat maakt niets uit, de volgorde is alleen belangrijk voor motoren(draairichting).
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Bedankt voor je antwoord. Ik had het nodig als 2nd opinion voor als de electricien kwam (Hier in Finland is zelf werken aan het electrisch volstrekt illegaal). Voordat ik je antwoord echter kreeg heeft de electricien het al aangesloten. Hij heeft de oven gewoon op een van de fasen aangesloten en toen ik hem vroeg of hij een beetje na moest gaan welke fase het gunstigst was in verband met de belasting, zei hij dat dat niet nodig was. Ik moet wel toegeven dat een finse meterkast wel wat anders is dan een nederlandse. In Finland heb je standaard zo'n 25 a 30 zekeringen in de meterkast. Misschien dat dat een verschil maakt.

Groeten, Vincent
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan