Aanbrengen van een badkamervloer van beton op Lewisplaten

  • Onderwerp starter Anonymous
  • Startdatum
  • #1
A

Anonymous

Guest
Hallo,
Wie kan mij wat meer vertellen over de werkwijze bij het aanbrengen van een badkamervloer van beton op Lewisplaten (zwaluwstaartplaat) ? Ik sta op het punt aan een nieuwe badkamer te beginnen. Dus van 0 af aan. Leidingen moet nog worden aangelegd en komen van onderen (het is op de eerste verdieping). De oppervlakte is best groot (2 bij 5) en ik vraag me af of zo'n vloer wel stevig genoeg is m.b.t. doorbuigen. Het komt op een houten (orginele) vloer met balken. Deze werkt natuurlijk altijd en ik ben bang dat mijn nieuwe vloer zou kunnen scheuren door belasting. Hoe stijf is zo'n vloer ? En hoe dik moet ie ? Bestaat er iets lichtgewichts ? Schuimbeton misschien ? En wat is de werkvolgorde ? Installeer ik alle onderdelen van de badkamer (bad, douche, WC) OVER de reeds gestortte betonlvoer ?

Groet, MJ
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Hoi, wij zijn een tijd geleden ook van plan geweest om boven een badkamer te maken. Ongeveer zelfde afmeting, 2x5. Uiteindelijk hebben we een constructeur in de arm genomen die de boel heeft bekeken. Wij moesten balken gaan bijleggen en hebben in verband met de mooie plafonds beneden besloten dit niet te gaan doen. Hij is nu beneden en bijna klaar. Erg mooi geworden overigens.

Hoe je precies te werk moet gaan, daar zijn veel sites over. Wel kan ik zeggen dat je Lewisplaten hebt maar dat je met een Fermacell (http://www.fermacell.com/) vloer ook een stuk komt. Dit is een soort watervaste gipsplaat die je in 3 lagen legt. Dit is veel lichter dan beton, wat ongeveer 80kg per m2 weegt en dit 30kg per m2 als ik me niet vergis). Verder is er nog rubbercement, dat is redelijk prijzig en ongeveer 12kg per m2

Alle vloeren zijn geschikt voor leggen op houten vloeren. Ze zijn dus behoorlijk veerkrachtig. Bovendien wordt de druk verdeeld waardoor je originele vloer niet plaatselijk meer inzakt maar over een groter oppervlak een beetje.
Een van de redenen voor ons om het niet boven te doen was dat beton te zwaar werd, Fermacell was niet geschikt voor een bakloze douche (met putje), en rubber vonden we te duur.


Tja, en de volgorde van installatie. Ik neem aan dat je eerst de afvoeren wil gaan leggen en eventueel de waterleiding voordat je je beton gaat storten. Ik heb mijn badkamertje bijna klaar en heb wel wat tips voor je.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Hoi Marcel,

hier ben ik nog een keertje. Mijn badkamertje is grotendeels af. Maar waar je rekening mee noet houden zijn de afvoeren van de wastafels. Zorg ervoor dat het gat van de wastafel en het gat in de vloer niet recht onder elkaar komen. Bij mij is het goedgegaan (toeval...) en in de wc ging het mis. De pijp van het fonteintje moet helemaal scheef of met een bocht erin.
 
  • #4
A

Anonymous

Guest
Ik heb nog een andere optie voor je: watervast multiplex platen (minimaal 20 mm dik) verlijmen op de oude vloer en in een raster om de 10 cm vastschroeven op de oude vloer. Vervolgens de wand/muur verbinding en de naden tussen de platen dichtmaken met Euroband en Eurocol afdichtpasta (of zoiets, zit samen in een pot) en de gehele vloer met dezelfde pasta waterdicht maken. Tegels met een flexibele tegellijm en een flexibele tegelvoeg leggen en het resultaat mag er zijn. Ook bij dergelijke afmetingen van je badkamer. Ik zou je aanraden de hele vloer te doen en daarna pas het sanitair te plaatsen. Zo'n waterdichte 'bak' die je met band en pasta hebt gecreëerd geeft namelijk een erg gerust gevoel, en dat is ook wat waard. Ben zelf bijna klaar met mijn badkamer (2x4 meter) en ben heel tevreden met het resultaat.


Succes,
Jacco
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Hoe aard je deze lewisplaten vloer?

Met een apart gaas of de platen direct?
 
  • #6
A

Anonymous

Guest
Lassen (met aarddraad) is het mooist, maar klemmen met een kerflas of met een paar RVS moertjes en boutjes kan ook. Wel even isoleren (met bijvoorbeeld isolatietape) voordat je stort. Anders loop je kans op oxidatie van de las.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan