Aardlek

  • #1
A

Anonymous

Guest
Ik woon op een woonboot, de stoppenkast en electriciteitsmeter bevinden zich in een kastje op de wal. Omdat ik een nieuw schuurtje heb gebouwd, heb ik die kast op een andere plek moeten hangen. Dat was geen probleem, want aan- en afvoer van electriciteit. gaat m.b.v. kabels door de lucht.

PROBLEEM: de aarlek-draad loopt op een verkeerde plek de grond in. Die moet ik dus opnieuw aanleggen. Weet iemand hoe dat moet? Gewoon bijv. een metalen of koperen pijp o.i.d de grond in en de draad daar op aansluiten? Hoe diep moet dat dan?
 
  • #2
A

Anonymous

Guest
Als eerste wil ik even vermelden dat de draad die de grond in gaat geen aardlek is maar een draad die waarschijnlijk op een aardelectrode zit aangesloten. Deze draad mag je niet zomaar verlengen. Dit dient namelijk doormiddel van zogenaamde c-klemmen gedaan te worden en de er dient verlengt te worden met de zelfde diameter als de draad uit de grond (waarschijnlijk 25mm2). Het beste is om er een installateur bij te halen. Denk niet dat dit veel hoeft te kosten zeker niet als je zelf al een geul graaft van 60 cm diep. Ga niet zelf rotzooien want die draad is de basis van je veiligheid.
 
  • #3
A

Anonymous

Guest
Een aardlek draad in de grond moet een bepaalde weerstand hebben die gemeten moet worden. Het in de grond brengen gebeurt meestal via een soort speciaal toestel waarmee minimaal 10 meter draad recht omlaag de grond in gaat, net zolang een bepaalde waarde wordt gemeten. Dit is van essentieel belang, anders werkt je aardlek niet!
 
Thread starter Similar threads Replies Date
D 1
M 0
G 1
C 0
E 2

Forum statistieken

Onderwerpen
3.463
Berichten
8.965
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan