Afvoer droogapparaat

  • #1

DBoydNL

New member
We hebben een droger die een afvoer slang nodig heeft.
In ons nieuw huis (nog niet betrokken) hebben we een "waskamer" op de 2e verdieping. Daar is een afvoer door het dak van de dakkapel te realiseren, maar ik vroeg me af of het niet veel eenvoudiger kan (mag). In die waskamer staat de ontluchtings installatie voor de keuken en badkamer (2 standen schakelaar in de keuken). Aan weerszijden van die installie is een ronde aansluiting met ongeveer (niet gemeten) de diameter van de droger afvoerslang. Beide zijn bedekt met een blauwe plastic "dop". Je voelt hem al. Mag ik de droger op een van die gaten aansluiten? Of krijg ik dan droger lucht in de badkamer en keuken geblazen? Kan ik in de "afvoer" vanaf dat apparaat, die naar buiten leidt, een T-stuk zetten en dáár de droger op aansluiten (of levert dat hetzelfde probleem op)? Ook belangrijk: MAG dit ueberhaupt of is het zelfs gevaarlijk, die lucht uit de droger is natuurlijk niet vrij van (brandbare) stofdeeltjes).

David
 
  • #2

DBoydNL

New member
Vervolgvraag 1: Kan iemand uitleggen waarom de schakelaar voor deze "ontluchting" standaard in de keuken is geplaatst? Terwijl de meeste keukens voorzien zijn van een afzuigkap die effectiever rook, stoom een geurtjes afvoert. Die schakelaar is veel logischer in de badkamer/douche, waar hij dagelijks (meerdere keren zelfs) nodig is. Ik heb dit al geGoogled en geen antwoord kunnen vinden.
Vervolgvraag 3: Ik overwoog om een KlikAanKlikUIT ontvanger in de keuken te plaatsen in plaats van de oudbollige schakelaar, zodat ik met een losse KAKU schakelaar in zowel de keuken als badkamer (of een app op de telefoon) de twee snelheidsstanden van de ontluchting kan regelen. Maar allereerst is een standaard KAKU ontvanger niet geschikt om te schakelen tussen twee standen (waarbij UIT niet 1 van de standen is), is er bij die schakelaar in de keuken alleen NUL aanwezig (zwart) en geen FASE (bruin) en schijnt de schakelvoltage dusdanig laag te zijn, dat zelfs al haal je er fase (bruin) bij van een andere bron, kun je (blijkbaar) de ontvanger 1 keer bedienen en daarna reageert hij niet meer (hij is dan niet kapot, hij reageert gewoon niet). De post die ik hierover heb gelezen werd afgesloten met blijkbaar de conclusie: KAKU kan dat niet.

Iemand een antwoord op vraag 1 en een suggestie voor vraag 2?
 
Thread starter Similar threads Replies Date
T 0
K 1
R 0
D 5
A 3

Forum statistieken

Onderwerpen
3.459
Berichten
8.961
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan