luchtafvoer

  • #1

dorams

New member
In een benedenwoning moet ik de lucht weg zien te krijgen van de combiketel, de wasdroger, de badkamer en een afzuigkap. Is dit te doen via slecht één centraal afvoerkanaal dat ik naar de achterkant van de woning wil laten gaan? Moet ik een centrale ventilator plaatsen, of zorgen de apparaten (behalve de badkamer natuurlijk) voor hun eigen uitstoot?

veel dank zovast voor wat advies.

dorams
 
  • #2

young_one

New member
Combiketel, drioger en afzuigkap hebben sowieso een eigen afvoer nodig; een gesloten combi-ketel zelfs ook een eigen aanvoer.
 
  • #3

dorams

New member
Bedankt; dat zou dan betekenen dat ik 4 afvoerkanalen in en koker moet brengen. Geen probleem. Ik moet zo'n meter of 8 horizontaal naar de achterpui. De badkamer zet ik wel een ventilator in. Zouden de andere apparaten (wasdroger, combiketel en afzuigkap) zelf voldoende kracht hebben om die afstand te overbruggen?

dorams
 
  • #4

young_one

New member
Dat zou je even in de gebruiksaanwijzing op moeten zoeken. Voor een afzuigkap lijkt 't me geen probleem en CV-ketel idem, maar droger hangt erg van 't type/merk af. Soms mag er maar 2 meter recht aangeknoopt worden. Maar nogmaals: even kijken in de gebruiksaanwijzing.
 
  • #5
A

Anonymous

Guest
Je zou ook gewoon alle apparaten (behalve de combiketel) met 1 centrale afzuiging kunnen regelen, plaats dan wel de ventilator aan het eind van de buizen, om vervelend geruis tegen te gaan. Als je een beetje handig bent, kun je dan zelfs de ventilator zo aansluiten dat hij aleen zuigt als de betreffende ruimtes/apparaten ook gebruikt worden. Enige nadeel is dan wel dat als je ventilator draait in de badkamer, hij dan ook de andere apparaten aanzuigt..
 
  • #6

marcel

New member
Een rookgasafvoer uitmondend in de achtergevel moet voldoen aan bouwbesluit / GAVO-voorschrift met betrekking tot " hinder" voor de bovenwoningen.
Een installateur kent deze voorschriften...
 

Forum statistieken

Onderwerpen
3.461
Berichten
8.963
Leden
13.489
Nieuwste lid
AnoukM
Bovenaan